Friday, September 03, 2010

Cinta rumahtangga


۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Hadis dari Anas bin Malik, Rasulullah SAW bersabda :

“Sesiapa pun tidak akan merasakan manisnya iman, sehingga ia mencintai seseorang hanya kerana Allah semata.” (HR. Bukhari).

Satu sms masuk ke inbox hp saya. Dari seorang teman yang berada di sebuah perkampungan yang jauh. Suatu ketika dulu, di masa remaja kami akrab. Sampai satu ketika, apabila saya menjejakkan kaki ke menara gading, dia memilih untuk tidak melanjutkan pelajaran. Dia tidak mengenal dunia tarbiyah seperti saya. Tidak tahu apa itu usrah. Dia sering menghantar pesanan ringkas kepada saya dan kebanyakkannya berbaur kesedihan yang menggambarkan ketidaksejahteraan rumahtangganya. Sebagai seorang teman, saya cuba memberi masukan secara santai yang mungkin. Ternyata pada saya lebih mudah memberikan nasihat kepada seorang ukhti yang memahami tarbiyah berbanding memberi nasihat kepada sahabat yang tiada fikrah. Namun itulah dakwah yang sebenarnya..ia tidak mengira kepada siapa asalkan kita ingin mendekatkan seorang hamba Allah itu kepada Penciptanya. Seseorang yang tidak tahu apa tujuan hidupnya akan sesat di perjalanan dan harus dibimbing ke jalan yang benar. Itu baru dakwah kepada seorang sahabat. Bagaimana pula untuk berdakwah kepada adik beradik, saudara mara, rakan sekerja, ibu bapa dan non muslim? Oh terasa sungguh berat, bagaikan terkunci mulut ini. Namun keberatan itu akan menjadi mudah andai kita selalu menjaga hubungan 'cinta' dengan Allah...insyaAllah.

Berjuanglah kamu samaada ringan atau berat dan berkorbanlah dengan harta dan jiwa kamu di jalan Allah yang sedemikian itu adalah terlebih baik (kemenangan ) bagi kamu jika sekiranya kamu mengerti. (At-taubah:41)


Adakah rumahtangga saya bahagia? Tanya sahabat saya itu lagi. Hati saya tersenyum kerana mengenangkan usia perkahwinan mereka masih agak baru. Saya bersyukur dengan apa yang saya miliki sekarang. Jika pernikahan kita dibina dengan asas keimanan kepada Allah, insyaAllah masalah-masalah yang timbul dalam rumahtangga itu hanyalah masalah yang dilihat sebagai kecil sahaja jika mahu dibandingkan dengan masalah dalam dakwah. Namun bukan itu jawapan yang saya berikan kepadanya :). Jiwa ini harus sentiasa dididik untuk redha dan bersyukur. Kadang-kadang kita selalu mengandaikan apabila kita memperolehi kesenangan dari segi wang dan material maka barulah kita akan mengecap bahagia. Itulah yang selalu dikejar oleh kebanyakan orang. Malah ibu bapa sibuk bekerja keras di siang hari adakalanya sampai ke malam untuk memberi kesenangan kepada anak-anak. Namun mereka semakin buntu apabila dunia ini semakin dikejar, kebahagiaan yang dicari itu tidak muncul-muncul. Wang dan harta yang banyak bukanlah jaminan untuk bahagia. Lihat saja rumahtangga Putera Charles dan Princess Diana yang suatu ketika dulu musnah kerana tidak menemui kebahagiaan sedangkan mereka hidup dalam limpahan kemewahan. Begitu juga pernikahan orang-orang kenamaan yang selalunya nikah-cerai beberapa kali.

Miskin harta masih tidak mengapa namun janganlah kita miskin hati. Miskin harta kita boleh berusaha bekerja untuk menampung keperluan hidup namun jika miskin hati, kita akan terpedaya dengan kepalsuan dunia yang boleh menghantarkan kita ke api neraka. Na'uzubillahi minzalik. Jagalah Allah nescaya Allah akan menjaga rumahtanggamu :). Bukan saya ingin mengata artis, tetapi ingin kita mengambil iktibar. Ramai artis yang mengaku tidak menjaga solat maka tidak mustahillah jika kita selalu mendengar cerita-ceriti perceraian rumahtangga mereka. Jika kita benar sayang pada Allah, cinta pada Allah maka tunjukkan buktinya. Cinta memerlukan pembuktian. Jika kita mencintai suami, kita perlu buktikan cinta itu dengan menjaga makan minumnya, memelihara kesihatannya, menjaga maruah dan hartanyanya dan lain-lain. Andai berani mulut kita mengaku cinta kepada Allah maka ikutlah perintah-Nya dan jauhilah larangan-Nya. Jika tidak, pengakuan cinta itu hanyalah dusta semata. Marilah kita membuktikan cinta kita kepada Allah swt yang telah menjadikan kita makhluk-Nya dengan rasa cinta juga. Semoga kita semua mendapat rahmat dari Ilahi, wassalam.

Nota kaki: 1)Semoga saya dan kita semua istiqamah di jalan yang Allah redha.
2)Minta sahabat doakan keistiqamahan saya di atas jalan tarbiyah. Syukran.

4 comments :

  1. salam alaik kak nani..

    saling mndoakan kak..mg terus tsabat.ameen

    Salam kasih di Aidil Fitri.
    Mohon maaf zahir batin. (^^,)

    @)--uhibbuki fillah

    ReplyDelete

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.