Monday, December 31, 2012

Azam 2013

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Semalam pagi-pagi lagi ke Hospital Annur pegi buat mgtt (sugar test). Nak pengsan mak nak habiskan satu botol air gula awal-awal pagi masa perut kosong. Sampai ke malam perut rasa tak best. Masa dalam perjalanan ke hospital, dengar motivasi dalam ikim dari saudara Zul Ramli M.Razali, penulis buku U-Turn ke jalan lurus.


Pengisian ilmu adalah mengenai azam tahun baru. Ni saya edit sesuka hati saya ya. Saya tulis apa yang saya ingat tujuan untuk perkongsian. Kata beliau, kita perlu mempunyai azam kerana manusia sememangnya akan berubah. Sel badan kita sebanyak trillion sel juga berubah dari masa ke semasa. Pokok-pokok juga berubah..daun-daun jatuh bergguguran diganti dengan daun yang baru. Cuma kita yang tak perasan akan perubahan yang berlaku di sekeliling kita. Azam tak semestinya kita perlu tunggu masuk tahun baru. Berubahlah dari sekarang unntuk jadi insan yang lebih baik. Kita tidak tahu apakah pada tahun 2013, tahun yang menemukan kita kepada kejayaan yang gemilang atau tahun di mana kita bertemu ajal??

Contoh azam yang kita boleh buat: 1)Pada tahun 2013, kita nak lebih banyak bersedekah
2)Nak turunkan berat badan berapa kilo
3)Nak tunaikan solat secara berjemaah di surau
(Ni contoh aje, kalau boleh sepesifik kan azam kita)

Kenapa ada insan yang ingin berubah tetapi dia merasakan dirinya SUKAR untuk berubah??

Ini adalah kerana ada 'bola besi' di kakinya. Apakah 'bola besi' itu? 'Bola besi' iaitulah dosa-dosa kita yang lalu. Kita nak berubah tapi disebabkan dosa-dosa yang lalu mungkin dosa setengah jam yang lalu, dosa semalam, dosa minggu lepas, dosa bulan lepas, dosa tahun lepas, atau dosa dua tahun yang lepas...yang kita pun dah lupa, kita jadi berat sangat nak berubah. Jadi untuk menghapuskan dosa-dosa itu adalah melalui taubat nasuha. Taubat yang sungguh-sungguh hingga kita menangis menyesali dosa2 silam.

Satu lagi ialah mengenai matlamat kita beribadat (eg: solat & tilawah alQuran). Apakah kerana untuk rasa manisnya, atau syoknya beribadah kerana Allah? Tidak, kerana semakin kita beribadah sepatutnya kita merasakan semakin hina kita di sisi Allah. Kerana merasa hina itu sifatnya seorang hamba. Wallahu'alam.

p/s: Ibu-ibu, apa ya azam kita tahun baru :)?

Friday, December 28, 2012

Cinta hati kami

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Ya Allah, kami memohon rahmatilah kami dengan Al Qur’an dan jadikanlah Al Qur’an itu bagi kami sebagai pemimpin, petunjuk, dan rahmat. Ya Allah, ingatkanlah kami dari Al-Qur’an apa yang telah kami melupakanya. Ajarilah kami dari Al Qur’an apa yang belum kami ketahui. Berilah kami kemampuan mambacanya sepanjang malam dan siang, dan jadikanlah Al Qur’an itu hujjah bagi kami ( dapat menyelamatkan kami ), dan jangan Engkau jadikan hujjah bagi kami (menyeret kami ke neraka). Dengan rahmat-Mu ya Allah.

Ya Allah, kami memohon jadikanlah kami termasuk orang-orang yang dapat membaca Al Qur’an kemudian dapat meningkat (kehidupan kami), dan jangan Engkau jadikan kami termasuk orang-orang yang membaca Al Qur’an kemudian kami sengsara. Dan jadikan kamitermasuk orang-orang yang menghalalkan apa-apa yang dihalalkan Al Qur’an,mengerjakan ayat-ayat yang muhkam, beriman dengan ayat-ayat yang muhkam, beriman dengan ayat yang mutasyabih, dan membaca dengan bacaan yang sungguh-sungguh, dan jadikan kami termasuk orang-orang yang menegakkan humkum-hukumnya. Dan jangan jadikan kami termasuk orang-orang yang menyianyiakan huruf-hurufnya dan hukum-hukumnya.

Ya Allah, kami memohon jadikanlah kami, anak-anak kami, dan keluarga kami sebagai penghafal-penghafal Al Qur’an, dan jadikan kami termasuk orang-orang yang dapat mengambil manfaat di dalamnya, termasuk orang-orang yang merasakan kelezatan mendengarkan kalam-Nya, termasuk orang-orang yang tunduk terhadap perintah-perintah dan larangan-larangan-Nya, dan termasuk orang yang beruntung ketika mengkhatamkannya.

Ameen3x..

Kek coklat gula-gula

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Pagi ni xde gheje kan. Nak masak lunch belum time lagi :). Semalam Nashrul request kek coklat gula-gula. Mula-mula tu tak faham maksud kek coklat gula-gula. Lepas dah tuang topping atas kek, Nashrul cakap, "ni lah kek coklat gula-gula"...oh :)). Kegemaran dia la kalau makanan manis-manis berkrim. Masa buat kek, si kembar ni sama naik kat dapur. Okey la, expose dorang pada dapur. Anak-anak ummi walaupun lelaki haruslah pandai memasak at least tahu 2,3 jenis resepi. Belajar tanak nasik tu satu kemestian!







It's Jumuah

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Happy Jumuah everyone!! Hari jummat, kalau pergi shopping kat Nilai 3 awal-awal pagi dapat harga murah :PP. Especially kalau peniaga tu pak2 arab. Kalau peniaga cina tak tahu lak.


‎7 SUNNAH RASULULLAH S.A.W

Hendaknya kita selalu menjaga tujuh sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

Pertama: Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.

Kedua: Membaca Al-Qur'an sebelum terbit matahari Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur'an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.

Ketiga: Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

Keempat: Jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha.

Kelima: jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.

Keenam: Jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, "Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah".

Ketujuh: Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.

Let's enjoy this song!!


Thursday, December 27, 2012

Lelaki sejati?

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞


Seorang anak bertanya pada Bundanya,
bagaimana menjadi seorang lelaki sejati?

Bunda menjawab,

Nak...

Laki-laki Sejati bukanlah dilihat dari bahunya yang kekar,
tetapi dari kasih sayangnya pada orang disekitarnya.

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari suaranya yang lantang,
tetapi dari kelembutannya mengatakan kebenaran.

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari jumlah sahabat di sekitarnya,
tetapi dari sikap bersahabatnya pada generasi muda bangsa.

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari bagaimana dia dihormati di tempat bekerja,
tetapi bagaimana dia dihormati di dalam rumah.

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari kerasnya pukulan,
tetapi dari sikap bijaknya memahami persoalan.

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari dadanya yang bidang,
tetapi dari hati yang ada dibalik itu.

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari banyaknya wanita yang memuja,
tetapi komitmennya terhadap wanita yang dicintainya.

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari jumlah barbel yang dibebankan,
tetapi dari tabahnya dia menghadapi lika-liku kehidupan.

Laki-laki Sejati bukanlah dilihat dari kerasnya membaca kitab suci,
tetapi dari konsistennya dia menjalankan apa yang ia baca.

-Facebook-

Aktiviti anak-anak

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Bestnya kalau dapat pergi ke Balai Seni Visual Negara. ADa pameran lukisan. Saya memang meminati seni lukisan. Masa sekolah dulu, kelas pendidikan seni yang paling saya nanti-nantikan harinya. Tapi sebab tak ada pendedahan pasal bidang lukisan, saya mengambil bidang sains. Untuk anak-anak, jika ada yang cenderung dalam bidang seni, insyaAllah saya akan galakkan. Kalau kita mahu berjaya dalam sesuatu bidang secara maksimal, kita perlu betul-betul minat dalam bidang yang kita ambil. ADa pelajar lepasan spm, mereka tidak pasti bidang apa yang mereka minat. Ini mendatangkan masalah di kemudian hari. Oleh demikian, baik kita sebagai ibu bapa trace apa yang anak-anak minat sejak mereka kecil lagi.

Semalam buat aktiviti di rumah dengan anak-anak selepas sarapan. AKtiviti mewarna je
pun. Setakat ni kalau mereka melukis, belum nampak bentuk-bentuk tertentu. Mereka lukis lukisan abstrak :). Tapi Nashrul dah boleh conteng-conteng huruf F,L dan no.7. Lukisan untuk kanak-kanak saya dapatkan secara percuma di website Kidsprintablescolouringpages. So, tak payah beli buku lukisan. Lebih senang dorang nak warna atas kertas A4.


p


Wednesday, December 26, 2012

Apa nak buat anak suka gaduh?

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞


Ini gambar air naik kat belakang rumah nenek ke rumah ibu saya. Masa kecik-kecik dulu best la main air, tangkap ikan sesat. Dah tua ni kalau hujan terperuk je dalam rumah. Nak mandi air sejuk sangat macam air dalam peti sejuk. Memang tak tahan air kat kampung tambah-tambah musim hujan.

Ada dua minggu lagi nak masuk 3rd trimester pregnancy. Semalam dan hari ni sakit-sakit badan dan letih. Harap-harap anak-anak berkelakuan baik hari ni. Sambil-sambil tu mari baca teknik nak handle anak yg suka bergaduh oleh Prof.Dr.Rozieta Shaari

Satu soalan daripada Noraihan Lop Abdul Rashid. Ibu,sy ada 2 org ank lelaki,6thn dan 5thn.mereka bdua suka bgurau ketawa then last pasti akn ada seorg yg mjerit or mnangs.ble dtegur,sy marah,dia diam kejp then bt lg.kadg2 ble drumh org sy jd malu sbb mreka akn mjerit n bgaduh.sy mohon nasihat ibu ape yg perlu sy buat.kalo drumh bolela sy pegang rotan.mereka akn takut.tp ble dluar,sy xtau lg ape prlu dbuat.

Pandangan Ibu;Nasihat yang bakal diberi ini hanya sesuai untuk anak-anak yang usianya diantara 5 hingga 7 tahun. Anak-anak yang kecil dpd itu atau besar dpd itu memerlukan pendekatan yang sedikit berbeza.

Pertama, anak-anak memang suka berseloroh, bermain-main bersama dan adakalanya akan berakhir dengan perkelahian dan jerit-pekik. Ini adalah biasa bagi kanak-kanak yang sedang belajar bertolak-ansur. Jika tidak keterlaluan, tidak perlu untuk campur tangan setiap keadaan. Namun, jika nampak mereka bertumbuk dan mula fizikal, maka perlu dileraikan dan dihukum jika sudah diberi amaran. Bila menjalankan hukuman, jalankanlah dgn menjelaskan kpd mereka apa kesalahan mereka. Elakkan dpd terus menghukum. Saya tidak menggalakkan memukul untuk anak yang di bawah 10 tahun, anda boleh menggunakan hukuman lain seperti 'REflection Stool', taking away privilage atau marah yang membina.

Dimasa lain, ambil masa untuk menerangkan pentingnya mereka bermain bersama dan tidak berkelahi. Ambil masa untuk mengajar mereka erti bertolak-ansur. Jangan hanya mengatakan mereka perlu bertolak ansur itu sahaja. Jelaskan, apa erti perbuatan itu, apa natijahnya dan dsb.Beri mereka faham, jika mereka bergaduh di rumah atau terutamanya di rumah orang lain anda tidak akan membawa mereka ke rumah orang lain. Mereka perlu belajar bermain dengan baik dan bertolak-ansur, share and take turn.Sebelum membawa mereka ke rumah org lain, pastikan anda telah memberi mereka boundaries.

Boundaries sangat perlu supaya mereka tahu apa yang mereka boleh buat dan apa yang tidak. Jadi bila mereka melanggar boundaries itu, anda tidak perlu banyak bercakap, anda boleh terus jalankan hukuman yang telah anda beritahu hendak anda jalankan.

Contoh boundaries - Mereka boleh ikut anda ke rumah kawan anda dan bermain dengan baik. Jika mereka bergaduh dan menjerit-jerit. Anda akan ambil mereka dan terus bawa balik dan tidak akan bawa mereka lagi sehingga mereka belajar untuk behave.

Contoh bounderies - Kita nak pergi kedai. Setiap orang hanya boleh beli satu toy yang harganya dibawah RM10. Jika mahu lebih, kena guna duit sendiri. Kita hanya akan berada di kedai itu sampai pukul 4 ptg atau 1 jam. Tunjukkan jam untuk mereka faham. Jika mereka akur, mereka boleh pergi lagi lain kali. Jika mreka tidak akur, maka mereka tidak akan merasa pergi ke kedai itu lagi.

Yang penting, bila sudah set boundaries, kita juga mesti ikut. Jika mereka melanggarnya, maka anda perlu mengambil hukuman yang telah dipersetujui. Anak-anak perlu diajar kesan perbuatan dan pilihan mereka. This teach them to be responsible and learn to take ownership.

Seperkara yang perlu ibu ingatkan di sini. Bila kita tidak mahu anak-anak bergaduh, janganlah pula expose mereka kepada suasana bergaduh. Contohnya di TV, atau game atau kita suami isteri sendiri, janganlah bergaduh di hadapan anak-anak.Ibu harap ini membantu.

Gentle parenting -atau Keibubapaan Lembut dan berhemah bukan bermaksud lembik dan mengikut sahaja kehendak anak. Tetapi memberi anak-anak rasa dihormati dan dikasihi, kerana cara kita menegur dan membetulkan mereka itu penuh kasih dan tegas.

Love, Ibu Rose

Tuesday, December 18, 2012

Ke klinik

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞


Kedengaran suara Fathul menyanyi-nyanyi dalam toilet sebelum dia menjerit, "Ummi...dah siap!". Saya membalas, "Okey, nanti ayah pergi basuh!". Fathul ni kadang-kadang lucu juga dan pandai nak pujuk saya jika saya sedang marah. Bagus anak ummi. Semalam, sebelah pagi bawa anak-anak pegi klinik kat Senawang sebab batuk dan selsema. Cadang nak jumpa Dr.Jamilah tapi Dr.Jamilah takde, ada doktor ganti je. Doktor tu kata, tonsil Fathul sedikit besar tapi bukan disebabkan oleh jangkitan. So, tak perlu refer ke pakar ENT. Dia akan mengecil sendiri apabila usia Fathul semakin meningkat. Alhamdulillah. Sekarang ni usia si kembar 4 tahun 9 bulan. Berat Fathul menyusut 2 kg. 21 kg beratnya sekarang dengan badan semakin slim sebab dah meninggi dan tak makan banyak macam dulu. Nashrul pula berat 15 kg dalam kategori kurus. Sepatutnya berat Nashrul mesti 18 kg ke atas. Tak apa lah, yang penting anak ummi sihat. Balik rumah, hanya Nashrul yang nak makan ubat, Fathul tak nak makan...dah agak dah.

Sunday, December 16, 2012

Putu ubi

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞


Rumah sunyi sepi..hanya kedengaran desiran kipas angin berdiri. Anak-anak sudah dibawa oleh ayahnya ke tempat program di masjid KLIA dan avanza menjadi transport untuk angkut peserta program ke stesen komuter. Selesai masak..kini rest.

Dengar-dengar khabar di bumi Klate sana dah mula hujan. Musim banjir dah nak mula agaknya. Emak pula katanya nak datang dengan kaum keluarga untuk meminang seorang gadis di Lembah Keramat untuk sepupu. Katanya nak datang hanya sehari, selepas selesai terus balik klate semula. Musim banjir atau piye bah, biasanya 'berceretek' lah orang jual putu ubi kayu (mcm dlm gambar) kok2 tepi jalan di klate. Selain tu, orang juga jual ubi. Macam-macam jenis ubi antaranya ubi badak, ubi itik, ubi keling, ubi stelo, ubi kayu dan banyak lagi. Time hujan, rebus ubi..cicah dengan kelapa..lawan dengan air kopi!

Saturday, December 15, 2012

Hari malas

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞


Hari ini hari bermalas-malasan. Rasa tiada tenaga nak mengemas rumah. Tambah pula en.suami ada program luar tiga hari berturut-turut, tenaga malas semakin bermaharajalela. Suara anak-anak yang bergaduh dari pagi sampai ke malam, yang besar memukul yang kecik dan yang kecik menangis-nangis. Bila dimarah yang besar tu, dia mengamuk dan menjerit akhirnya menangis juga. Semua itu menghasilkan cas-cas negatif dalam diri si ibu ini hehe. Malam tadi bawa si kembar pergi kuliah ustazah Rumizah (kalau tak silap itu nama ustazah). Ustazah kata, nak cas tenaga orang perempuan senang je...pergi shopping. Heheh, pandai je ustazah kan. Baik, kejap lagi saya pegi shopping hehe. Tak sampai sejam dengar kuliah, Fathul ajak balik, aduh..sabar je lah Fathul ni. Yang abang tu okey aje. Alhamdulillah dapatlah sedikit ilmu dan tips dari ustazah. Kata ustazah, banyakkan doa kat rumah. Doa supaya anak-anak tidak menjadi penghalang untuk kita menghadiri majlis ilmu di luar rumah. Ya betul, berbeza bila kita jadi ibu yang berilmu dgn tidak berilmu. Orang yang berilmu ni hidup nya lebih positif dan motivated. Sekian dulu.

Sunday, December 09, 2012

Homebirth

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞


Sekarang ni dah ramai dengar orang buat 'homebirth', bersalin di rumah. Suami yang sambut baby sendiri, potong tali pusat sendiri dan bersihkan baby. Tapi kena cukup persediaan dan kena hadiri kelas hypnobirthing untuk ada ilmu kelahiran baby nanti. Erm, cuak jugak...dan tak rasa suami saya berani melainkan ada bidan yang menemani. Terdapat beberapa ubat homoepathy untuk persediaan di saat ingin melahirkan baby dan selepas kelahiran. Banyak sekali yang perlu saya terokai andai ingin 'homebirth' juga :).

Kelmarin saya ke kedai beli cat. Saya mengecat dinding rumah yang penuh parut dan contengan anak. SEkadar yang larat sahaja. Pada sebelah malamnya, terasa hendak demam. Semalam, suami sambung mengecat dah hampir siap sekejap saja. Aduh, letih masih terasa dan hilang selera makan. Hamil kali ni tak sama dengan hamilkan si kembar dulu. Mestilah tak sama, masa hamilkan si kembar, masa tu belum ada anak dan tinggal di rumah sewa...banyak berehat. Sekarang ada si kembar tu, penat buat kerja rumah. Semoga Allah permudahkan semuanya ameen.

Wednesday, December 05, 2012

Makaroni goreng

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Alhamdulillah, pagi ni suami sarapan dengan dua biji telur tiga suku masak dan secawan teh susu. Anak-anak pula sarapan dengan makaroni goreng. Lepas sarapan, keluar ke laman. Sakit matanya tengok banyak kotak, lalang panjang, basikal dan kereta mainan anak. Semuanya membuatkan serabut mata memandang. Saya kemas-kemas sikit dan mengalihkan pasu bunga. Lalang yang panjang serta rumput yang tebal dah susah nak cabut. Mudah-mudahan ada pekerja MPN datang mesin rumput boleh suruh depa mesin rumput yang cuma luas sekangkang kera.

Makaroni goreng Ummufarhan:

Secawan setengah makaroni-rebus dan toskan
5 ekor udang-tak payah buang kepala
1/2 batang carot- disagat/hiris nipis
sayur kangkung-ikut suka
5 biji bawang putih-ditumbuk
4 sudu sos tomato
3 sudu kicap
1 sudu mayonis
1 biji telur
gula dan garam secukup rasa

cara:
Tumis bawang putih sampai naik bau, masukkan udang, goreng sampai kuning. Masukkan carot dan telur. Bila telur dah masak berketul-ketul, masukkan kicap, sos tomato, mayonis, garam dan gula . Kemudian masukkan makaroni dan kangkung. Kacau hingga sekata dan siap!

Tuesday, December 04, 2012

Hari yang letih

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Hari ini saya mengemas bilik stor. Banyak betul barang yang jadi sampah. Masa kemas banyaklah jumpa mainan si kembar yang mereka pun sudah lupa. Di antaranya ialah keretapi mainan. Anak-anak sungguh gembira seperti dapat mainan baru. Kesemua barang-barang diletak dalam plastik sampah hitam dan selepas balik kerja, suami buang separuh semuat bonet belakang kereta ke tempat pembuangan sampah. Bilik stor masih belum sepenuhnya kemas, en suami akan periksa semula dan buang yang mana jadi semak. Dari pagi saya bekerja hinggalah siap mengemas pukul 2 pm. Sakit seluruh badan dan jalan pun senget-senget macam pinguin. Selepas solat zohor, berehat sekejap. Perut dah berkeroncong saya rupanya belum memasak. Pukul 3 pm, ajak anak-anak makan kat kedai di Salak Tinggi.

Sunday, November 25, 2012

Bahagia membahagiakan

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

"Kita tak dapat membahagiakan orang lain sekiranya diri kita sendiri pun tidak bahagia"-Prof Muhaya.

Setuju tak? Ada benarnya juga. Oleh itu, marilah kita menjadi wanita yang bahagia. Bahagia itu pula perlu dicari. Cari cinta Allah, insyaAllah kita dapat cinta manusia. Bagaimana pula perasaan ingin memiliki dan dimiliki? Aduh, saya tidak pandai bermain dengan kata-kata..mari kita baca ayat-ayat Ustaz Pahrol Mohamad Juoi kat bawah. Semoga hati kita bahagia, isteri dan ibu yang gembira :).



"Kaya ini bukan dengan memiliki tetapi apabila tidak dimiliki.
Sering berlaku, kita 'dimiliki' oleh sesuatu yang kita miliki...

Semoga kita sentiasa sedar bahawa harta itu adalah 'hamba' yang baik, tetapi 'tuan' yang sangat jahat.
Justeru, jangan sekali-kali dimiliki oleh sesuatu yang kita miliki.

Ya Allah, jadikanlah kami hambaMu, selamanya, sentiasa dan di mana jua."

Saturday, November 24, 2012

Pengumpat

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞


Sensasi bercerita perihal kebaikan orang lain tidak sama dengan sensasi bercerita atau mendengar keburukan orang lain. Jadi awas, mari kita hindari daripada mengumpat atau mendengar orang mengumpat. Boleh jadi, orang yang mengumpat pasal orang lain di depan kita, lain kali bila kita tidak ada di depannya, dia akan mengumpat pasal kita pula. Jadi, elakkan diri dari berkawan dengan si pengumpat.

Tafsir surah al-Humazah (pengumpat)

Bismillaahirrahmaanirrahiim.
1. Kecelekaanlah bagi setiap pengumpat lagi pencela.
2. Yang mengumpulkan harta dan menghitung-hitungnya
3. Dia mengira bahawa hartanya itu dapat
mengekalkannya.
4. Sekali-kali tidak! Sesungguhnya dia benar-benar
akan dilemparkan ke dalam Huthamah.
5. Dan tahukah kamu apa Huthamah itu?
6. Yaitu api yang disediakan Allah yang dinyalakan.
7. Yang sampai ke hati
8. Sesunguhnya api itu ditutup rapat atas mereka
9. Sedang mereka itu diikat pada tiang-tiang yang
panjang.

Monday, November 19, 2012

Hidup dalam syukur

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Bukan mudah bernafas dalam jiwa hamba...dan kucuba menghindarkan pesona maya..

Alhamdulillah masih dipinjamkan nyawa untuk berblog. Sudah agak lama blog ini menyepi. Mudah-mudahan diri saya dan anda semua hidup dalam penuh kesyukuran ameen. Sama-sama kita hayati doa nabi Sulaiman agar menjadi hamba yang bersyukur.


Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan masukkanlah daku - dengan limpah rahmatMu - dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh-Surah An Naml ayat 19
~ATas NaMa CiNta-UniC~

Tika mata
Diuji manisnya senyuman
Terpamit rasa menyubur harapan

Dan seketika
Terlontar ke dunia khayalan
Hingga terlupa singkat perjalanan
Tersedar aku dari terlena
Dibuai lembut belaian cinta

Rela aku pendamkan
Impian yang tersimpan
Enggan ku keasyikan
Gusar keindahannya
Merampas rasa cinta
Pada Dia yang lebih sempuna

Bukan mudah
Bernafas dalam jiwa hamba
Dan ku cuba
Menghindarkan pesona maya
Kerna tak upaya ku hadapinya
Andai murka-Nya menghukum leka

Diatas nama cinta
Pada yang selayaknya
Kunafikan yang fana
Moga dalam hitungan
Setiap pengorbanan
Agar disuluh cahaya redha-Nya


Biar sendiri hingga hujung nyawa
Asal tak sepi dari kasih-Nya
Kerna sesungguhnya hakikat cinta
Hanya Dia yang Esa

Saratkan hati ini dengan cinta hakiki
Sehingga ku rasai
Nikmat-Nya
Syurga-Nya
Cinta-Nya

Friday, August 10, 2012

Program istana "Qiam with me"

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Seronoknya rakyat Kelantan yg dapat pergi program Qiam With Me di Dewan Jubli Perak Istana Negeri Kubang Kerian. Tak sia-sia istana besar yg tersergam indah di Kubang Kerian tu. Semoga bertambah berkat kehidupan Sultan kesayangan ramai itu. Kali terakhir saya memasuki istana Kubang Kerian ialah masa berusia 11 tahun untuk membuat persembahan tarian sempena Majlis Keputeraan Sultan Ismail Petra ketika itu. Masa tu Sultan Muhammad V berusia 20-an. Semoga selepas ini, Sultan negeri lain pun dapat mencontohi perkara yang sama. Kalau dapat selalu buat majlis ilmu agama dalam istana pun bagus juga. Barulah terserlah peranan sultan sebagai ketua agama.













Thursday, August 09, 2012

Sepuluh malam terakhir

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Dah dua tiga hari tak ada selera makan. Hari ni buat tomyam sebab Fathul pula tak nak makan kuah santan. Alhamdulillah Fathul makan nasi lauk tomyam ayam bersama telur dadar. SEmoga Allah berikan kekuatan untuk meneruskan puasa hingga ke penghujung Ramadhan ameen3x. Sebab takde selera nak makan nasi, lepas ni nak buat bubur gandum campur keledek purple, biji sago dan jagung manis. Semoga kita fokus kepada ibadah di sepuluh malam yang terakhir kerana Allah menawarkan ganjaran yang hebat iaitu malam lailatul qadar.



Selingan

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Nak2 dekat raya ni macam-macam la cik adik nak beli kan. Cik abang yang sediakan duit tu sabar jelah. Semoga kita menjadi isteri yang solehah, berbelanja biar berhemat. Memang tak ade wanita yg tak suke shopping kan :).


Tuesday, August 07, 2012

Bebaskan diri dari penghargaan manusia

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞


Seperti yang Prof Muhaya selalu cakap, apabila kita membuat sesuatu kerana mengharapkan penghargaan orang lain, kita akan stress. Tapi jika kita buat kerana Allah, hati kita akan tenang. If Allah is with you, never worry who is against you. So hati mesti ikhlas dalam setiap perbuatan kerana Allah. Kenapa kita sambung belajar master, PHD? Kenapa kita hanntar anak sekolah tahfiz? kenapa kita bekerja berjawatan besar? kenapa kita nak sangat title Ir, Dr, Prof? Jika sebab nak mengharapkan penghargaan manusia...alangkah malangnya kita. Sama-sama kita audit diri di bulan yang mulia ini insyaAllah.

Para ibu bapa harus ikhlas mendidik anak anak jadi pencen kubor kita yang akan mendoakan kita bila kita di alam barzah. Jangan sekali niat mendidik anak untuk membuat kita bangga. Bayangkan anak anak kita bersama kita menuju syurga di padang mahsyar. Kalau ini tujuan kita lihat betapa ia akan mengubah cara kita fikir, rasa dan bertindak. Jangan sekali mencari penghargaan manusia dalam mendidik anak. Hanya redha Allah. Ini akan mengubah bahasa di rumah kita. Perkataaan " apa orang kata" akan hilang an timbul" apa Allah lihat dan apa Nabi Muhamaad saw akan buat dalam situasi ini.-Prof Muhaya

Sunday, August 05, 2012

Separuh Ramadhan

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞


Alhamdulillah, sudah berlalu 15 Ramadhan. Sama-sama kita semak apakah amalan yang kita lakukan dalam bulan Ramadhan ini berganda berbanding di bulan-bulan yang lain. InsyaAllah, ramai yang berpuasa..yang membezakan antara puasa setiap orang ialah pengisian dalam bulan Ramadhan ini. Bagaimana kita mengisi Ramadhan kita hingga bila tiba Syawal nanti, kita seolah-olah seperti insan yang baru dilahirkan..suci dari dosa. Sebab tu kita dianjurkan berbanyak-banyak memohon pengampunan dosa di bulan yang penuh keberkatan ini. Ada orang yang berpuasa tapi tidak solat, rugi besarlah orang ini kerana puasa kita ialah untuk Allah, bila dia tidak solat..ia seperti puasa menipu diri sendiri. Semoga mendapat hidayah dalam bulan Ramadhan ini ameen.

Dari Abi Hurairah r.a, Rasulullah SAW naik ke atas mimbar, kemudian baginda berkata :

"Amin..amin. .amin..".

Kemudian ditanyakan (para sahabat), kepada baginda :

"Wahai Rasulullah, semasa tuan naik ke atas mimbar, tuan sampai mengatakan Amin (3x) (ada apakah sebabnya?)"

Kemudian Rasulullah SAW memberikan keterangan: "Jibril telah datang kepadaku dengan mengatakan : "Barang siapa yang telah datang kepadanya bulan Ramadan (puasa) , kemudian dia tidak mendapatkan pengampunan (pada bulan Ramadan tersebut), maka ia dimasukkan kedalam api neraka, dan Allah jauh dari dirinya, maka katakanlah :Amin" kemudian aku mengaminkannya."

"Dan barangsiapa yang mendapatkan orang tuanya (ketika keduanya masih hidup), atau salah satu diantara kedua orang tuanya masih hidup, sementara (dia mampu berbuat baik untuk kedua atau salah satu diantara keduanya), kemudian dia tak mahu berbuat baik kepada keduanya, atau salah satu diantara keduanya (yang masih hidup tadi), kemudian mati, maka Allah akan memasukkannya kedalam api neraka, dan Allah sangat jauh dari dirinya, maka aku katakan :Amin"

"Dan barang siapa yang dimana namaku disebutkan (didepannya) , kemudian dia tak memberikan salawat kepadaku, maka Allah akan memasukkannya kedalam api neraka dan Allah sangat jauh dari dirinya, maka katakanlah (wahai Muhammad SAW)

(amin), maka aku katakan "Amin"

(Hadis Riwayat Ibnu Hibban di dlm kitab sahihnya 3:118)

Sama-sama audit banyak mana tilawah kita (baca tafsir sekali untuk faham maksud), sedekah (Rasulullah adalah pemurah, dan bertambah pemurah lagi dalam bulan Ramadhan)...mungkin ini Ramadhan kita yang terakhir..

Friday, August 03, 2012

Saudara muslim Rohingya

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞


Semasa saya kecik2 dulu, masa tinggal di kuarters kerajaan Jalan Halimah Kuala Krai, selalu datang orang Burma menggendong anak meminta sedekah dari rumah ke rumah. Ibu saya akan memberi sedikit duit kepadanya. Saya pelik, kenapa pula orang islam ni datang dari Burma. Sebab yang datang tu bertudung selendang. Ibu saya kata orang islam.
Baru sekarang saya tahu, yang datang tu ialah orang muslim Rohingya. Sudah sekian lama mereka hidup miskin, tertindas dan sekarang diusir dan dibunuh oleh tentera kerajaan Myanmar. Ya Allah, betapa menderitanya saudara muslim kita ini. Nasib kita sangat2 jauh bernasib baik dari mereka. Bersyukurlah selalu jangan mengeluh dengan perkara remeh temeh. Tiada orang yang usir kita dari rumah yang kita tinggal sekarang. Kita sama-sama doakan agar saudara muslim kita yang tertindas mendapat perlindungan dari Allah swt ameen.

Tuesday, July 31, 2012

Hiraq wildan

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Semalam saya ke Bangi, menuju ke satu kedai jual ubat/supplement. Saya beli Hiraq Wildan for kids. ALhamdulillah Fathul mahu makan. Abangnya tak mahu.


FAthul start makan semalam 30 Julai. Sebulan dari sekarang, saya akan buat review mengenai kesan produk ni kepada Fathul insyaAllah. Saya google testimoni parents yang bagi anak mereka produk ni tapi tak jumpa. Masalah yang Fathul (4 tahun 5 bulan) alami ialah kerap muntah terutama selepas makan, rembesan air liur berlebihan apabila bangun waktu pagi dan selepas makan, food allergic dan speech development delay.

Untuk detail produk boleh lihat di SINI

Sunday, July 22, 2012

Serunding Kampung Laut

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Pagi tadi adik sampai dari kampung bawa cerita biawak sebesar anak buaya masuk dapur. Masa tu, kakak ipar yang sedang mengandung 5/6 bulan ada kat dapur menjerit ketakutan. Biawak tu adik tangkap, ikat letak kat luar dapur. Bila siap berbuka puasa, tengok2 biawak tu dah lesap. Mungkin ada orang ambil dan jual kepada orang siam atau mungkin biawak tu dapat lepaskan diri.


Adik bawa beberapa jenis makanan dan yang special ialah durian kampung dan Serunding Kampung Laut. Tempat yang tersohor serunding sedap. Serunding ni saya nak jual. Jika anda berminat nak beli, sila hubungi saya ya di talian 013-2241412 atau email nursyiar@yahoo.com. Ada dua jenis, serunding ikan dan serunding daging.



Di Kelantan sekarang musim durian. Tahun lepas pun sama, musim durian jatuh dlam bulan Ramadhan. Jadi tak ramai orang beli dan peniaga pun jual murah-murah je.


Saturday, July 21, 2012

Rezeki diberi sekadarnya

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞


Semalam masa saya drive ke Bangi, sempat mendengar motivasi pagi ikim.fm. SEbab dengar dah separuh, tak pasti pula sape ustaznya. Ustaz membicarakan mengenai rezeki. Kata ustaz, Allah memberikan rezeki kepada hamba-hamba-Nya mengikut kadar yang tertentu berdasarkan surah Asy-Syura ayat 27 yang bermaksud:

Dan kalaulah Allah memewahkan rezeki bagi setiap hambaNya, nescaya mereka akan melampaui batas di bumi (dengan perbuatan-perbuatan liar durjana); akan tetapi Allah menurunkan (rezekiNya itu) menurut kadar yang tertentu sebagaimana yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Dia Mengetahui dengan mendalam akan segala keadaan hambaNya, lagi Melihat dengan nyata.

Ayat ini menjelaskan, andai Allah melapangkan rezeki kepada hamba Nya selapang-lapangnya, nescaya hamba-Nya itu akan membuat kerosakan di bumi. Oleh sebab itu, Allah telah membahagi-bahagikan rezeki kepada hamba-hamba-Nya mengikut kadar-kadar tertentu yg telah Ia tetapkan. Sama seperti perkakas elektrik, jika terlebih kuasa (watt), ia akan rosak. Jadi pencipta perkakas tersebut dah design berapakah kuasa yang diperlukan oleh perkakas elektrik tersebut. Manusia, apabila diberi kenikmatan sedikit cuma ia dah pun mula sombong dan angkuh, inikan pula Allah mahu beri kenikmatan yang banyak.

Mengikut kitab karangan Imam al-Ghazali, umur 15 hingga ke 37 tahun merupakan zaman kesempitan hidup. Umur 38 tahun ke atas, pintu rezeki semakin luas. Jadi, kita perlu banyak bersabar dalam masa umur 15-37 tahun. InsyaAllah rezeki akan cukup jika kita berbelanja mengikut kemampuan.

Kita perlu optimis dengan rezeki dari Allah. Fikiran perlu sentiasa positif. Masa kita sesak, jangan kita fikir kita tak ada rezeki tapi fikirlah rezeki kita belum datang dan akan tiba tak lama lagi. Jika kita positif, kita jadi hamba yang bersyukur, jiwa kita tenang dan fizikal pun akan sihat...alhamdulillah.

Friday, July 20, 2012

Makanan minda

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Himpunan status FB Prof.Muhaya

Jadi pemerhati diri kita bukan diri orang lain. Sibukkan diri mencari keaiban diri dan betulkan hingga tiada masa lihat keaiban orang lain. Hentikan mencari berita sensasi. Ingatan pada kita semua

Fokus pada pembersihan hati dan jiwa. Dengan sendiri fizikal dan kesihatan terjaga. Jangan minta orang lain selesaikan masaalah kita. Betulkan hati insyaAllah masaalah akan hilang. Jika banyak masaalah bererti banyak penyakit hati. Hanya orang bermasaalah banyak masaalah

Apabila kita tahu ada masa kita susah dan ada masa kita senang kita akan sentiasa tenang. Sentiasa ambil masa untuk menenangkan diri dengan membuang semua label dan mengenang peristiwa yang telah berlalu. Fokus pada waktu sekarang dan rancang masa depan cemerlang

Kelembutan suatu aset yg harus dicari. Para wanita terutamanya belajar seni bercakap dgn baik. Ibu semua jadi contoh yg baik

Berapa ramai ibu muda yang sering merungut anak mereka nakal. Cuba tanya diri kita mahu anak nakal dan sihat atau sakit dan tidak nakal. Henti label anak anak dgn " hyperactive" etc. Sebutbyg baik. Jika anak nakal kemungkinan perlu perhatian terutama baru dapat adik baru. Berapa orang ibu muda bersyukur ada suami dan anak. Berapa ramai orang tiada jodoh lagi dan anak. Hentikan merungut dan bersyukur. Bila hilang nikmat baru nak menyesal dan depressed. Syukuri nikmat insyaAllah Allah kekalkan nikmat


My joy :)

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞


Si kembar tak seiras dua orang ni makin tak sabar nak pergi ke sekolah. Pantang nampak sekolah tepi jalan je mesti excited. Alhamdulillah, dua-dua anak ummi anak yang soleh, genius dan sihat..ameeen. InsyaAllah, setiap ucapan yang baik daripada mulut ibu adalah doa. Dalam bulan Ramadhan ini, kita lipat gandakan doa untuk anak-anak. Sebutkan hal-hal yang positif tentang anak-anak insyaAllah akan ada perubahan yang baik dalam diri mereka. Mudah-mudahan Allah terima doa kita ameen.

Wednesday, July 18, 2012

ADHD diet

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞



ADHD diet suggestions:

Eat a high-protein diet, including beans, cheese, eggs, meat, and nuts. Add protein foods in the morning and for after-school snacks, to improve concentration and possibly increase the time ADHD medications work.

Eat fewer simple carbohydrates, such as candy, corn syrup, honey, sugar, products made from white flour, white rice, and potatoes without the skins.

Eat more complex carbohydrates, such as vegetables and some fruits (including oranges, tangerines, pears, grapefruit, apples, and kiwi). Eating complex carbs at night may aid sleep.

Eat more Omega-3 fatty acids, such as those found in tuna, salmon, other cold-water white fish, walnuts, Brazil nuts, and olive and canola oil. Omega-3 fatty acids are also available in supplement form.

To AVOID:

Artificial colors, especially red and yellow

Food additives such as aspartame, MSG (monosodium glutamate), and nitrites; some studies have linked hyperactivity to the intake of the preservative sodium benzoate.

Sugar

Caffeine

Monday, July 16, 2012

Dua insan hebat


۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Alhamdulillah pagi semalam berpeluang menonton Nasi lemak kopi o TV9 pukul 9.30am. Tetamu istimewa iaitu Ustaz Hasrizal dan prof yang saya kagumi Prof.Dr.Muhaya membicarakan topik bertajuk Transformasi Ramadhan. Memang tak puas dengar. Prof Muhaya kalau bercakap, point dia sangat bernas. Bersyukur pada Allah kerana menciptakan manusia sehebat prof, dapat saya menadah ilmu dari beliau. Kata prof, kita akan rasa stress jika kita buat sesuatu untuk mendapatkan penghargaan manusia. Kata prof lagi, sistem badan kita dikawal oleh otak. Segala penyakit bermula dari otak kita. Untuk mereka yang mengalami gastrik, waktu kita niat untuk puasa, otak kita dah lock, jadi perut kita tidak merembeskan enzim pencernaan. Betul tu, setiap tindakan kita dikawal oleh minda. Contohnya, jika sebelum kita tidur kita niat nak bangun pukul 5 pagi, kita akan terjaga pukul 5 pagi juga walaupun tak pasang alarm. Tapi kena niat sungguh-sungguhlah. Kalau kita tak set otak kita nak bangun pukul berapa tapi kunci alarm handphone pukul 5 pagi, bila alarm handphone berbunyi, kita tutup dalam keadaan mamai dan tido semula. Dalam bulan Ramadhan insyaAllah para ibu dah set minda untuk bangun sediakan sahur :). Akan berganda pahala kita nanti insyaAllah..

Saturday, July 14, 2012

Tetamu

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Hari Khamis lepas, adik yang bekerja di Terengganu datang sekejap nak jumpa dengan anak saudara. Ramai-ramai pakcik, pakcik ni lah yang jarang anak-anak jumpa. Fathul boleh geng walaupun ayah chik nya baru saja sampai. Fathul ni sifatnya friendly dan peramah. Nashrul plak malu-malu sebab tak kenal sangat. Lepas ayah chik balik, Fathul asyik tanya saja. Kesian Fathul, baru dapat kawan pastu hilang. InsyaAllah, tahun depan Fathul akan dapat ramai kawan lagi bila masuk sekolah ye nak..:).



Friday, July 13, 2012

Ramadhan is coming...!!!

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞


Empat perkara yang dianjurkan dalam bulan Ramadhan iaitu dua hal ialah keredhaan tuhanmu dan dua hal lagi ialah tiada kemampuan kalian mendapatkannya (Allah yang memiliki)

1) Hal yang pertama ialah kalimah syahadat bahawa tiada tuhan selain Allah (La ilahaillallah)

2) Beristighfar kepada ALlah

3) Minta untuk dimasukka ke syurga

4) Minta perlindungan daripada api neraka

Hadithnya boleh anda lihat di sini:
http://al-fanshuri.blogspot.com/2011/08/doa-di-bulan-ramadhan.html

Semoga dalam bulan Ramadhan nanti lidah kita sentiasa basah dengan zikir-zikir insyaAllah..

Thursday, July 12, 2012

Berserah pada Allah

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Bersyukur ada kemudahan internet kerana boleh saya buat research sebab apa Fathul kerap muntah. Dua hari lepas, saya bawa Fathul ke hospital untuk ambil darah dan air kencing. Result untuk air kencing ok dan kami minta untuk buat floride test sebab fathul selalu telan ubat gigi masa gosok gigi. Segala ubat gigi saya dah buang dalam tong sampah. Hospital hantar sampel ke tempat lain so result dapat lambat. Untuk blood test, kandungan urea dalam darah Fathul tinggi itulah sebab kenapa Fathul selalu muntah. So sad. Jadi, kerisauan saya pasal floride toxicity dah menurun. Doktor suruh minum air banyak-banyak. Creatine level pula masih rendah menunjukkan fungsi ginjal masih elok. Saya kena cari dan buat kesimpulan dengan cepat. Bermain dengan teka teki menyeksakan jiwa saya. Untuk mengatakan Fathul mengalami urea cycle disorder, saya masih tidak pasti. Segala-galanya hamba berserah pada Allah..


Urea cycle disorder
Children with mild or moderate urea cycle enzyme deficiencies may not show symptoms until early childhood, or may be diagnosed subsequent to identification of the disorder in a more severely affected relative or through newborn screening. Early symptoms may include hyperactive behavior, sometimes accompanied by screaming and self-injurious behavior, and refusal to eat meat or other high-protein foods. Later symptoms may include frequent episodes of vomiting, especially following high-protein meals; lethargy and delirium; and finally, if the condition is undiagnosed and untreated, coma and death. Children with this disorder may be referred to child psychologists because of their behavior and eating problems. Childhood episodes of hyperammonemia (high ammonia levels in the blood) may be brought on by viral illnesses including chicken pox, high-protein meals, or even exhaustion. The condition is sometimes misdiagnosed as Reye’s Syndrome. Childhood onset can be seen in both boys and girls.-wikipedia

Wednesday, July 11, 2012

Renungan: Ramadhan yang bakal tiba

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Renungan bersama untuk menyambut Ramadhan yang bakal tiba beberapa hari saja lagi. Jom kita jauhi pembaziran dalam bulan yang suci..


Selingan

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞


Sedapnya..dapat tengok gambar pun jadilah..jangan meleleh ayak liuq tauu :)