Wednesday, December 30, 2015

Keluarga kecil kami

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Minggu lepas cuti hari Khamis kami jalan-jalan ke ict menghabiskan duit en.ayah. Balik dari situ kami singgah makan malam di satu restoren yg dirahsiakan namanya. Esoknya perut en.ayah meragam. Hari berikutnya perut Nashrul meragam diikuti dengan Fathul. Tiga beranak tu cirit birit beberapa hari. Mujur ummi, qayyum dan maryam terselamat hihihi. Alhamdulillah. Pergi klinik doktor bagi ubat cirit birit..hampeh takde baik cirit birit. Yang tak tahan Fathul asyik tercirit dalam seluar. Malam isnin sebelum tido ummi bagi anak2 teh pekat. Bagi pakai syringe. Esoknya alhamdulillah langsung tak cirit. Syukur Allah yg memberi kesembuhan.











Tuesday, December 29, 2015

Maryam di kala 10 bulan

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Assalamualaikum wbt...pembuka bicara...

Masa berlalu...tak lama lagi dah nk buka sekolah. Entah apa yg ank2 buat waktu cuti sekolah. Semakin meningkat usia ank yg kembar tu semakin susah rasanya nk mendidik mereka. Nk2 pulak pendekatan ummi dengan ayah tidak serupa. Ank2 berwatak kasar keras, manja, tak berdisiplin..itu..ini..memeningkn kepala.

Malam ni merajinkn diri mengemas baju Maryam. Baju2 yg dah tak pakai nk diasingkan. Sayu pulak tgk baju2 tu. Sleepsuit yg berkaki dah tak boleh pakai sbb maryam dah mula bertatih. Baju2 yg senteng atas paha juga tak pakai sbb maryam merangkak nk cover lutut dia. Begitula baju baby pakai kejap saja. Takyah membazir beli yg mahal2. Mujur baju maryam banyak yg diberi oleh kakak dan kakak2 ipar. Alhamdulillah.

Wednesday, November 04, 2015

Akhir tahun persekolahan

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Peperiksaan akhir tahun darjah 1 sudah pun tamat alhamdulillah. Sekarang tunggu masa nak cuti sekolah. Yeayyy haha..ummi yg tak sabar nk cuti sebab nak berehat...penat weh jadi mak supir!!!! Cuti bukan bermakna tutup buku sepenuhnya. Anak2 ummi perlu belajar kerana mereka belum menguasai kemahiran membaca, menulis dan mengira. Ummi hampir2 membawa Nashrul mengambil ujian dyslexia kerana ketidakupayaan Nashrul untuk membaca tp masa nk dekat2 final exam Nashrul boleh membaca merangkak2. Org kelantan kata boleh pukul sikit2. So cancel nk ambil test dyslexia.

Peperiksaan akhir tahun murid darjah satu soalannya bukan calang2. Bukan soalan macam ummi darjah satu pada tahun 1988 dahulu. Soalan zaman pak kaduk dulu mggunakan silibus kbsr. Soalannya sgtlah mudah. Nak dapat 100 markah atau betul semua utk semua subjek tu senang sgt. Soalan sgt ringkas. Zaman anak2 skrg sukatan pelajaran mggunakn silibus kssr jauh berbeza. Soalan peperiksaan lebih susah, lebih banyak dan lebih mencabar. Tak hairan jika ibubapa skrg berlumba2 menghantar ank2 ke pusat tuisyen. Alhamdulillah walaupun keputusan final exam ank2 sederhana sahaja tp dari segi berdaya saing tu dah ada peningkatan. At least mereka ada perasaan untuk dpt result yg bagus daripada takde perasaan bila dpt result yg rendah hahaha. Thank you Allah :-).

Thursday, October 08, 2015

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Assalamualaikum.. dah lama tak menjenguk di sini. Rumah maya dulunya tempat ku lepak. Sekarang susah dah nk melepak sbb kekangan masa. Ada
juga komen yg ummi baru baca. T.kasih sudi bagi komen tp xsempat ummi nk mmbalasnya. Maaf bnyk2.

Seminggu lagi maryam akn berusia 8 bln insyaAllah. Sekejap je masa brlalu. Alhamdulillah kami sekeluarga sudah brpindah ke rmh baru. Dulu kami di nilai skrg ni menetap di Kapar pula. Barang2 masih bnyk dlm kotak.  Bila nk habis mengemas pun ummi tak tahu. Sekian la dulu.

Saturday, May 09, 2015

Masak bersama cik Maryam

Tengahari ni ummi memasak bersama maryam. Melalak2 maryam menangis. Berjurai2 air matanya. Dah tak tahan dgr dia nangis, ummi terpaksa dukung maryam sambil memasak. Tangan maryam mengacah2 ke arah meja. Ececeh..maryam nk tolong ummi masak ker..hehe. Ummi pun masak campak2 asal siap boleh isi perut.

Saturday, April 25, 2015

Pening kepala

Tengahari tadi kami sekeluarga ke kenduri akikah. Lepas tu pulak ke kenduri kahwin. Lepas tu balik terus ke rumah. Langit kelihatan mendung hujan rintik2. Tak jadi ke Bangi sebelah petang. Sampai rumah dah penat bertambah pening kepala tengok keadaan rumah yang 'tenat'. Bila la rumah ni nk indah ala-ala dalam majalah impiana 😭.

Tuesday, April 21, 2015

Happy birthday to me :-)

Semalam 20 April ialah hari lahir ummi yg ke 34. TUA dah. Alhamdulillah impian ummi untuk mendapat 4 orang cahaya mata dimakbulkan Allah. Thank you Allah :-). Harapan dan doa ummi ialah semoga ummi bertambah matang dalam membuat keputusan. Pilihan yang kita buat pada hari ini akan menentukan masa depan kita dan anak-anak. Happy birthday to me!!!

Wednesday, April 15, 2015

Sanah helwah Qayyum

Hari ni qayyum genap 2 tahun. Semalam maryam genap 2 bulan. Perkembangan qayyum sgt baik alhamdulillah :-). Semoga qayyum menjadi anak yg soleh amiiinnn.

Saturday, April 11, 2015

Tidurlah sayang

Legaaaaa sangat budak ni dah tido. Tido awal malam ni. Harap2 tak terjaga tgh2 pagi buta karang. Semoga qayyum lena diulit mimpi indah dan bangun pagi esok amiiiinnnn.

Wednesday, April 01, 2015

Pelik tapi benar

Dalam dunia ni banyak lagi ciptaan Allah yang kita belum terokai. Subhanallah. Ciptaan Allah sangat mengagumkan. First time ummi tengok gambar peria albino dan pisang kerang. Tengok gambar ajo..kalo jumpa betol den nak boli nok cubo raso..sodap ko tidok..😄.

Saturday, March 28, 2015

Pagi yang hening

Alhamdulillah pagi yg indah ini hari sabtu ummi dah bersarapan. Nasi lemak dan air susu kambing coklat. Nashrul, qayyum dan maryam masih enak dibuai mimpi indah. Fathul pagi2 lagi dah bangun, bersarapan dan melukis. InsyaAllah petang ni ada orang datang mengurut penutup pantang. Berakhirlah pantang yang tak berapa pantang pun. Sebab tu sakit2 badan dan urat ni. Hahahhh. Tengahari ni masih takde idea nak masak lauk apa. Hanya ada lauk ayam dalam peti sejuk. Mungkin masak ayam goreng dan kuah????

Wednesday, March 25, 2015

My dear son

Abdul qayyum makin cerdik. Xlama lg nk msuk usia 2 tahun. Makin pandai bercakap tapi bila dtg tantrum nya sabor je lahhhh...

Friday, March 20, 2015

Gigi

Tiba2 rasa bosan. Nk citer pasal gigi anak ummi ni. Ummi sedar2 gigi dia tumbuh senget!!! Lambat dah tak guna. Kemarin gi klinik gigi. Doktor kata tu gigi kekal dah tak boleh buat apa dah. Huhu. Gigi fathul tumbuh berterabur berlapis2 dan senget plak tu. Doktor gigi tu pun cabut sebatang gigi susu sbb kat blakang gigi tu ada gigi kekal dh tumbuh. Gigi susu tu menghalang gigi kekal nk tumbuh. Nasib baik kalo tak jd senget lagi. Esok doktor suruh gi lagi sbb nk tengok gigi dia tumbuh ke tidak. Kalo tak tumbuh kena x-ray. Gigi nashrul masih nampak tersusun lg. Fathul kena pakai braces tapi kena tunggu semua gigi susu tanggal baru boleh pasang.

Tuesday, March 17, 2015

Cuti sekolah

Minggu ni cuti sekolah. Anak-anak ummi duduk kat rumah tolong jaga adik2.  Nashrul dan fathul dah boleh disuruh buat kerja2 rumah. Tapi tengok mood diorang gak. Sedap jugak la membebel sekali sekali kat anak2 sebab lepas dibebel tu nampak ada perubahan. Patut la mak2 kita dulu membebel masa kita kecik2 kan :-).

Sunday, March 15, 2015

Abang Qayyum

Hari ni dah sebulan berat Maryam dah 5 kg. Alhamdulillah maryam sihat. Menyusu susu ibu sepenuhnya. Qayyum dah stop bf. Huhu memang sedih sgt. Ummi sayang qayyum 😙. Qayyum dah jd abang. Rezeki qayyum setakat ni saja. Ummi minta maaf banyak2 sayang :-(. Bila qayyum stop bf, timbul lah pulak masalah baru yg ummi sedang hadapi sekarang. Qayyum kuat mengamuk, menangis dan tidur lambat setiap malam. Setiap malam tidur pukul 2 lebih. Ada sekali dekat pukul 4 pagi baru tido. Bila mengamuk dia hempas kepala ke lantai. Sabar aje lah. Qayyum mungkin belum menyesuaikn diri dia dengan keadaan baru sekarang. Qayyum sayangkn baby tapi dia masih mahu bermanja dengan ummi. Ummi harap keadaan semakin baik. Tapi mesti ambil masa. Semoga Allah permudahkan urusan kami sekeluarga amiinnn.

Thursday, March 05, 2015

Si comel Qayyum

Pagi tadi qayyum bangun pukul 3 pagi menangis dan tido semula pukul 4.30 pagi. Pukul 10 am kemudian dia bangun dengan ceria. Ummi jugak yg mengantuk tak cukup tido.

Monday, February 16, 2015

My little mujahidah

Alhamdulillah..syukur kpd Allah. Pada 14 febuari 2015 yg lepas, ummi telah selamat melahirkan seorang mujahidah pada secara normal pukul 4.54 pm di hospital Annur Bangi. Disambut oleh Dr. Mastura. Berat baby 4 kg. Penangan overdue 10 hari. Hari ni en.ayah dah buat surat beranak di JPN. Ummi pun belum tengok surat beranak tu. En. Ayah kata nama Nur Maryam Farhan. Semoga Maryam menjadi anak yang solehah aminnn. Sekarang masa berpantang. Sebab qayyum pun masih kecil dan memerlukan belaian dan perhatian..jd pantang kali ni mencabar jugak lah. Makan minum kena jaga jugak la agar badan cepat recover. Semoga Allah bantu ;-).

My little mujahidah

Alhamdulillah..syukur kpd Allah. Pada 14 febuari 2015 yg lepas, ummi telah selamat melahirkan seorang mujahidah pada pukul 4.54 pm di hospital Annur Bangi. Disambut oleh Dr. Mastura. Hari ni en.ayah dah buat surat beranak di JPN. Ummi pun belum tengok surat beranak tu. En. Ayah kata nama Nur Maryam Farhan. Semoga Maryam menjadi anak yang solehah aminnn.

Friday, February 06, 2015

Perintah solat

Tahun ni anak2 ummi 7 tahun. Kena lebih serius sikit nak suruh mereka solat. Kena suruh solat setiap kali masuk waktu tp tak boleh paksa. Yang penting suruh.
Nnt umur 10 tahun baru xde kompromi kalo xsolat.

Diriwayatkan daripada Amr bin Syu’aib, daripada ayahnya, daripada datuknya r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Perintahlah anak-anak kamu supaya mendirikan sembahyang ketika berusia tujuh tahun dan pukullah mereka kerana meninggalkan sembahyang ketika berumur sepuluh tahun dan asingkanlah tempat tidur di antara mereka (lelaki dan perempuan). (Hadis riwayat Abu Daud).