Sunday, August 05, 2012

Separuh Ramadhan

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞


Alhamdulillah, sudah berlalu 15 Ramadhan. Sama-sama kita semak apakah amalan yang kita lakukan dalam bulan Ramadhan ini berganda berbanding di bulan-bulan yang lain. InsyaAllah, ramai yang berpuasa..yang membezakan antara puasa setiap orang ialah pengisian dalam bulan Ramadhan ini. Bagaimana kita mengisi Ramadhan kita hingga bila tiba Syawal nanti, kita seolah-olah seperti insan yang baru dilahirkan..suci dari dosa. Sebab tu kita dianjurkan berbanyak-banyak memohon pengampunan dosa di bulan yang penuh keberkatan ini. Ada orang yang berpuasa tapi tidak solat, rugi besarlah orang ini kerana puasa kita ialah untuk Allah, bila dia tidak solat..ia seperti puasa menipu diri sendiri. Semoga mendapat hidayah dalam bulan Ramadhan ini ameen.

Dari Abi Hurairah r.a, Rasulullah SAW naik ke atas mimbar, kemudian baginda berkata :

"Amin..amin. .amin..".

Kemudian ditanyakan (para sahabat), kepada baginda :

"Wahai Rasulullah, semasa tuan naik ke atas mimbar, tuan sampai mengatakan Amin (3x) (ada apakah sebabnya?)"

Kemudian Rasulullah SAW memberikan keterangan: "Jibril telah datang kepadaku dengan mengatakan : "Barang siapa yang telah datang kepadanya bulan Ramadan (puasa) , kemudian dia tidak mendapatkan pengampunan (pada bulan Ramadan tersebut), maka ia dimasukkan kedalam api neraka, dan Allah jauh dari dirinya, maka katakanlah :Amin" kemudian aku mengaminkannya."

"Dan barangsiapa yang mendapatkan orang tuanya (ketika keduanya masih hidup), atau salah satu diantara kedua orang tuanya masih hidup, sementara (dia mampu berbuat baik untuk kedua atau salah satu diantara keduanya), kemudian dia tak mahu berbuat baik kepada keduanya, atau salah satu diantara keduanya (yang masih hidup tadi), kemudian mati, maka Allah akan memasukkannya kedalam api neraka, dan Allah sangat jauh dari dirinya, maka aku katakan :Amin"

"Dan barang siapa yang dimana namaku disebutkan (didepannya) , kemudian dia tak memberikan salawat kepadaku, maka Allah akan memasukkannya kedalam api neraka dan Allah sangat jauh dari dirinya, maka katakanlah (wahai Muhammad SAW)

(amin), maka aku katakan "Amin"

(Hadis Riwayat Ibnu Hibban di dlm kitab sahihnya 3:118)

Sama-sama audit banyak mana tilawah kita (baca tafsir sekali untuk faham maksud), sedekah (Rasulullah adalah pemurah, dan bertambah pemurah lagi dalam bulan Ramadhan)...mungkin ini Ramadhan kita yang terakhir..

No comments :

Post a Comment

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.