Friday, August 03, 2012

Saudara muslim Rohingya

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞


Semasa saya kecik2 dulu, masa tinggal di kuarters kerajaan Jalan Halimah Kuala Krai, selalu datang orang Burma menggendong anak meminta sedekah dari rumah ke rumah. Ibu saya akan memberi sedikit duit kepadanya. Saya pelik, kenapa pula orang islam ni datang dari Burma. Sebab yang datang tu bertudung selendang. Ibu saya kata orang islam.
Baru sekarang saya tahu, yang datang tu ialah orang muslim Rohingya. Sudah sekian lama mereka hidup miskin, tertindas dan sekarang diusir dan dibunuh oleh tentera kerajaan Myanmar. Ya Allah, betapa menderitanya saudara muslim kita ini. Nasib kita sangat2 jauh bernasib baik dari mereka. Bersyukurlah selalu jangan mengeluh dengan perkara remeh temeh. Tiada orang yang usir kita dari rumah yang kita tinggal sekarang. Kita sama-sama doakan agar saudara muslim kita yang tertindas mendapat perlindungan dari Allah swt ameen.

No comments :

Post a Comment

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.