Thursday, June 16, 2011

Susu

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Perlukah Anak Kita Minum Susu Selepas Putus Susu Ibu?
by Mommy Lyna (source: HERE)

Banyak perbincangan tentang perkara ini – susu selepas usia 2 tahun, atau selepas putus susu ibu. Perlukah seorang anak tu minum susu lagi?

Sesetengah pihak berpendapat tak perlu lagi nak minum susu, kerana khasiat susu (mostly mentioned calcium) boleh diperolehi dari sumber kalsium yang lain.

Saya agak against dengan pendapat ini. Kenapa?


1. Susu bukan calang-calang minuman. Ia ada disebut dalam al-Quran.

“Dan sesungguhnya pada binatang-binatang ternak itu, kamu beroleh pelajaran yang mendatangkan iktibar. Kami beri minum kepada kamu daripada apa yang terbit dari dalam perutnya, yang lahir dari antara hampas makanan dengan darah; (iaitu) susu yang bersih, yang mudah diminum, lagi sedap rasanya bagi orang-orang yang meminumnya” (an-Nahl:66)

“Dan sesungguhnya pada binatang-binatang ternak itu kamu beroleh punca-punca yang menyedarkan tentang kemurahan dan kebijaksanaan Allah penciptanya; Kami beri kamu minum dari susu yang ada dalam perutnya dan kamu beroleh banyak faedah lagi padanya dan daripadanya juga kamu beroleh rezeki penghidupan kamu” (al-Mu’minuun:21)
2. Susu adalah minuman kegemaran Rasulullah SAW (susu kambing)

Dalam peristiwa israk Mikraj, Rasulullah dihidangkan 3 benda; arak, madu dan susu kambing. Baginda memilih susu kambing dan meminumnya.
3. Susu sangat banyak khasiatnya (bukan setakat kalsium aje). Rasulullah menerangkan bahawa susu boleh menguatkan akal, menajamkan akal, menguatkan badan dan membaiki pengelihatan.

Dan ada satu perkara lagi yang saya baru jumpa, semasa mengulangkaji bab sinaps yang saya belajar dalam Seminar Early Childhood Education di Genius Baby on Board minggu lepas.

Susu penting untuk menjadi bijak!

Susu (tak kira susu ibu, susu lembu, susu kambing) mengandungi sejenis asid lemak yang dinamakan Gangliosida. Gangliosida ni penting untuk otak. Ia membantu otak untuk menyambungkan sel-selnya. Umpama fungsi pensel nak sambungan titik-titik pada lukisan dot-dot tu…

Semakin banyak sel-sel otak bersambung, semakin cepat pembelajaran berlaku ;)

Itulah hikmahnya bayi disarankan diberi minum susu badan sehingga usianya sekurang-kurang 2 tahun. Semasa usia ini, sel-sel otak giat berkembang. Sel otak berkembang dengan pesat di awal usia (0-3 tahun). Jadi tugas ibu bapa ialah menyambungkan sel-sel yang dah terbina tu. Itulah antaranya dengan memberi nutrisi terbaik untuk otak, yakni Gangliosida.

Jadi anak kita memang perlu minum susu. Selain susu penting untuk perkembangan otak mereka (biasa kan orang kata susu ni untuk tulang dan gigi aje), ia juga sebagai penggalak kepada mereka menggemari minuman sunnah.

Al-Quran menyuruh ibu menyusukan anaknya sehingga umur 2 tahun, dan al-Quran juga suruh minum susu dari binatang (lembu, kambing, unta) iaitu selepas usia itulah. Jadi dalam menggalakkan penyusuan ibu perlu jelas, usia 0-2 tahun -> minum susu ibu; usia 2-XXX tahun -> minum susu haiwan ternakan. Susu yang segar tenyata lebih berkhasiat dari susu tepung (susu formula). Jadi cuba dapatkan susu lembu/kambing/unta/etc segar untuk anak-anak.

Tiada kompromi untuk tidak minum susu ibu semasa usia di bawah 2 tahun. Nabi SAW sendiri mempunyai ibu susuan. Sekarang ni ada satu jaringan komuniti yang menggalakkan ‘pendermaan susu’ kepada bayi-bayi yang memerlukan. Ia adalah Eats on Feets.

eat on feet

Eats of Feets (EOF) adalah pertubuhan global yang menyokong usaha ini. Jadi, jika sesiapa nak cari ibu susuan, atau menjadi ibu susuan, boleh lah ke Fan Pafe EOF di FaceBook (klik sini) dan LIKE page tersebut. Apabila ada pengumuman terbaru, anda akan terima tentangnya di Wall anda.

Galakkan anak-anak menyukai susu, sekurang-kurangnya mengikut salah satu langkah sunnah. Untuk bayi, usahakan untuk memberinya susu ibu. Susu ibu adalah makanan yang paling sesuai buat mereka.

Bagaimana dengan susu soya? Pastikan ia adalah soya non-GMO (genetically modified organism).

Oh, haruslah saya pastikan stok susu sentiasa ada di rumah, saya pun nak jadi pandai juga!

TAMAT

(p/s: Sudah 6 hari Fathul tidak minum susu kegemarannya...smg Allah memberi petunjuk amin)

4 comments :

  1. Salam. setuju sangat dengan pendapat susu ibi is the best....
    Tapi org2 sekarang dah tak suka menyusu anak sendiri....Entahlah...

    ReplyDelete
  2. terima kasih infonya! saya cukup tertarik dengan fakta ini ;)

    ReplyDelete
  3. wsm, mak Andak, yang tak suka menyusu anak sendiri tu maybe tak ada kesedaran..rugi kan sebab susu ibu yang terbaik untuk bayi nyer..memebazir je susu tu :)

    ReplyDelete
  4. Ummu Muhammad, saya pun baru tahu, sebelum ni mmg ada baca ttg prbncangan ttg "tak semestinya minum susu formula atau lain2 susu selepas putus susu ibu" tapi saya agak musykil. Now, setuju dgn info penulis ini. Ada lagi ttg artikel2 lain yg menarik ttg penyusuan yang lebih saya berpuas hati dalam blog tersebut.

    ReplyDelete

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.