Saturday, September 10, 2011

Kisah Nabi Daud dengan seekor katak


۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Pada suatu masa, Nabi Daud a.s keluar ke pesisir untuk beribadat dan apabila telah genap setahun, dia berdoa : "Ya Rabbi ya Tuhanku, telah bengkok belakangku dan lemah mataku serta kering air mataku, tetapi aku belum juga mengetahui bagaimana nasibku".

Maka Allah swt telah memerintahkan seekor katak untuk menjawab doa Nabi Daud a.s. itu, lalu katak itu berkata: "Hai Nabi Allah, apakah anda mengungkit pada Tuhan ibadatmu yang setahun? Demi Allah yang mengutusmu menjadi Nabi , saya di hutan ini selama tiga puluh tahun atau enam puluh tahun bertasbih, bertahmid kepada Allah, sedangkan persediaanku tetap gementar kerana takutkan Tuhanku".

Maka menangislah Nabi Daud a.s Ada riwayat yang mengatakan kejadian ini juga pernah terjadi pada Nabi Musa a.s sesudah peristiwa pembunuhan yang tidak disengajakan olehnya.



Kisah di atas saya petik daripada kitab Syarah Al-Hikam jilid 1. Memang benar bahawa semua makhluk Allah yang ada di sekeliling kita tidak berhenti bertasbih dan memuji Allah. Cuma kita sebagai manusia yang tidak memahami dan tidak mampu menafsirkannya. Nah, andai saja haiwan, tumbuh-tumbuhan, batu-batuan, bulan bintang sentiasa tidak bosan beribadat kepada Allah, kenapa pula kita mudah merasa jemu atau cepat berpuas hati dengan amal ibadat yang telah kita lakukan? Semoga kita terselamat daripada godaan syaitan yang cuba menghalang kita daripada beribadat kepada Allah swt. ameen..

Firman Allah: al-Isra'(17.44):

"Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun".

No comments :

Post a Comment

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.