Friday, October 18, 2013

Pencinta subuh

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Cepatnya masa berlalu...hari ni dah hari Jumaat. Al yaumul jumuuah. Ummi mencuri masa ni untuk update blog. Sibuk sangat maklumlah anak dah ramai. Anak tiga orang pun nak kecoh, mak jemah tak heran kan kan kan. Orang lain anak 6, 7, 8 okeh. Oh, ummi tak dapat bayangkan kalau ummi ada anak sampai 8. Agaknya rambut ummi jadi macam Albert Einstein.

"lu pikirlah sendiri"...kata pakcik albot...


Ummi nak kongsikan ilmu yang ummi dapat dalam tanyalah ustaz tv9 pagi tadi. Tak banyak, sikit je. Tajuk tadi Pencinta Subuh. Kata ustaz, orang yang istiqamah solat sunat Fajar atau qobliyah subuh insyaAllah orang tu akan betul-betul istiqamah. Bagi lelaki, eloklah solat di rumah Allah terutamanya pada hari Jumaat. Kalau suami malas pergi solat kat surau/masjid...ambik batang penyapu then kejar...hahaha (ini ada seorang hamba Allah bagitau ummi dulu :) ). Jangan buat gitu yer dek non, nati jadi isteri derhaka.  Lepas tu ustaz kata, amalkan doa dalam surah ALi Imran ayat 192-194  dan ayat 190 hingga habis ayat 200 elok sangat untuk dihayati makna terjemahannya.


“Rabbana (wahai Tuhan kami)! Sesiapa yang Engkau (Allah) masukkan ke dalam neraka, sesungguhnya Engkau (Allah) telah hinakan dia, dan tidak ada bagi orang zalim itu seorang penolong.”

“Rabbana (wahai Tuhan kami)! Sesungguhnya kami mendengar seruan yang menyeru kepada iman (iaitu seruan): ‘Berimanlah kamu kepada Rab (Tuhan) kamu’, maka kami (langsung) beriman. Rabbana (wahai Tuhan kami)! Ampunkanlah dosa-dosa kami dan hapuskanlah kesalahan-kesalahan kami dan masukkan kami bersama ‘abrar’ (orang yang berbakti).”

“Rabbana (wahai Tuhan kami)! Kurniakanlah kepada kami apa yang Engkau (Allah) telah janjikan kepada kami melalui para rasul Engkau (Allah), dan janganlah Engkau (Allah) hinakan kami pada hari kiamat, sesungguhnya Engkau (Allah) tidak menyalahi janji.”
(ALi-Imran:192-194)

1 comment :

  1. Terima kasih Ummi, namun jika Ummi ingin melihat rakaman penuh, Ummi boleh ke sini Tanyalah Ustaz: Pencinta Subuh

    ReplyDelete

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.