Saturday, October 24, 2009

Pokok setawar ada gunanya...



۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞
Saya amat meminati tumbuh-tumbuhan. Sekarang ini saya baru berjinak-jinak menanam pokok di rumah setelah sekian lama hasrat saya ini tertangguh kerana sibuk dengan anak. Itupun keluar rumah di waktu anak2 saya mandi di luar saja. Saya amat meminati satu jenis pokok iaitu pokok setawar. Pokok setawar (scientific name:Sedum) mempunyai pelbagai jenis species. Lihatlah keindahan pokok2 sedum di bawah ni:






Sedum is the large stonecrop genus of the Crassulaceae, representing about 400 species of leaf succulents, found throughout the northern hemisphere, varying from annual and creeping herbs to shrubs. The plants have water-storing leaves. The flowers usually have five petals, seldom four or six. There are typically twice as many stamens as petals.

Well known European Sedums are Sedum acre, Sedum album, Sedum dasyphyllum, Sedum reflexum (also known as Sedum rupestre) and Sedum hispanicum.

Many sedums are cultivated as garden plants, due to their interesting and attractive appearance and hardiness. The various species differ in their requirements; some are cold-hardy but do not tolerate heat, some require heat but do not tolerate cold.

Sedum species are used as food plants by the larvae of some Lepidoptera species including Grey Chi. In particular, Sedum spathifolium is the host plant of the endangered San Bruno elfin butterfly of San Mateo County, California.
(sumber:wikipedia).

Dalam dunia microbiology, Umesha et al.,2007 telah menemui satu spesis sedum iaitu "Sedum hybridum" sebagai "indicator plant" dalam ujian "hypersensitivity" bagi "phytopathogenic bacteria" atau bakteria yang menyebabkan penyakit kepada tumbuhan. Jika sebelum ini, pokok standard yang digunakan ialah pokok tembakau untuk bakteria gram negatif dan pokok pukul empat untuk bakteria gram positif.

Maksud surah ali Imran ayat 190-191:-
Sesungguhnya pada penciptaan langit dan bumi, dan pertukaran malam dan siang, sungguh terdapat ayat-ayat (tanda-tanda) bagi ‘ulul-albab’ (ahli fikir).
(Iaitu) orang yang mengingati Allah semasa berdiri, duduk dan berbaring dan mereka bertafakur (memikirkan dengan mendalam) tentang penciptaan langit dan bumi (lalu mereka mengucapkan): “Rabbana (wahai Tuhan kami)! Engkau (Allah) tidak jadikan (semua) ini dengan sia-sia. Subhanaka (Maha Suci Engkau/Allah)! Lindungilah kami daripada azab neraka.”



Apabila memandang keindahan alam maya, cubalah renung dan berfikir sejenak betapa hebatnya Pencipta kita! Subhanallah, semua yang diciptakan Allah pasti ada tujuan dan hikmah disebaliknya untuk kita hayati kekuasaan Allah dan menyuburkan keimanan dalam diri. Berjalan, melihat dan mentafsir.

No comments :

Post a Comment

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.