Sunday, October 24, 2010

Jaga iman kita

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya. (As-Soff:2-3)


Kadang-kadang kita bercakap berapi-api semasa memberi ceramah, taklim, tazkirah, taujih atau pengisian dalam usrah. Kita mahu mad'u faham dan seronok mendengar pengisian kita agar mad'u jatuh cinta dengan tarbiyah. Namun ayat di atas dalam surah As-Soff memberi peringatan yang besar dalam diri ini bahawa jangan sedap dan tahu cakap saja tapi kita sendiri tidak buat! Allah benci atau tidak suka kepada orang yang jenis begini. Kita sendiri pun tidak akan suka kepada sikap sesetengah orang yang cakapnya banyak, tapi kerjanya tidak ada.

Tidaklah benar iman seseorang, hingga hatinya menjadi benar. Dan tidaklah benar hati seseorang, hingga benar lisannya (Hadith Riwayat Imam Ahmad)


Iman dan amal itu sangat berkait rapat. Untuk membuat sesuatu kebaikan biar sekecil apapun akan payah jika iman kita merundum jatuh. Iman perlu dijaga dan dibaja selalu agar kita akan istiqamah dalam melakukan amal kebaikan. Jika iman kita di tahap yang mantap atau oghe kelate kata 'kemah', biar ujian sebesar apapun yang datang menerjah insyaAllah kita bisa menghadapinya dengan tenang. Ibarat sepohon pokok, ia bukan saja perlu dibaja, disiram air dan mendapat cahaya yang cukup untuk tumbuh subur, tapi pastikan anasir parasit seperti kulat, serangga perosak, bakteria atau virus dinyahkan dari pokok. Ada jenis manusia yang bersifat seperti parasit. Teman yang bersifat seperti parasit inilah yang membuka jalan kepada kita untuk melakukan kemaksiatan. Jika jalan maksiat itu sukar, ia mudahkan. Saya ingin memberikan contoh dalam masalah 'couple' misalnya. Andai anda seorang gadis menerima sms daripada seorang lelaki untuk berkenalan bagi tujuan memulakan sebuah perhubungan cinta yang tidak halal, seorang teman yang baik akan menasihati anda untuk tidak melayan sms tersebut. Namun, jika teman anda itu seorang yang mengingkari perintah Allah, dia akan memujuk anda untuk menerima cinta palsu lelaki tersebut. Kerana itu berhati-hatilah memilih teman kerana ia bisa merosakkan iman kita. Sesungguhnya teman yang baik ialah teman yang mendekatkan diri kita dengan Allah. Alangkah indahnya hidup ini jika diri kita dikelilingi oleh teman yang sangat mencintai Allah. Di saat kita jatuh, dialah menarik kita untuk kembali mencari cinta Allah!

Sebelum melabuhkan tirai, saya ingin kongsikan status seorang teman di FB. Ringkas tapi penuh makna.

Jangan berani minta kemenangan andai kalian masih
1) Solat di akhir waktu
2) Lebih suka solat bersendirian dari solat berjemaah
3) Subuh terkandas....


Semoga bermanfaat..

1 comment :

  1. jzkk kak.entry yang memberikan suntikan iman buat tika ini.

    laily

    ReplyDelete

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.