Monday, October 11, 2010

Tarbiyah-Seni Halus


۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

"Kalau boleh, mulakan usrah cepat ye, sebab student dah nak exam, nanti saya bagi silibus. Lepas tu murobbiyah dan anak usrah mesti ada buku x dan tafsir y. Harganya rm50", kata seseorang kepada saya. Selang beberapa hari saya menerima silibus tersebut. Saya tak perah lihat silibus tersebut sebelum ini, bagus macam buku teks sekolah. namun, saya tidak menggunakan silibus tersebut juga tidak membeli buku dan tafsir yg disyorkan. Sebagai permulaan saya ingin memesrakan anak-anak usrah dengan al-Quran terlebih dahulu supaya hati mereka lunak dan tersentuh dengan kalam Allah. InsyaAllah.

Tarbiyah itu bukanlah dengan menghabiskan silibus usrah semata. Tarbiyah itu suatu proses yang panjang dan memakan masa yang lama secara berperingkat. Manusia bukannya robot. Al-Quran juga diturunkan secara berperingkat-peringkat agar umat islam pada masa itu dapat mempraktikkan ajaran islam dengan teratur. Untuk mentarbiyah seseorang juga kita perlu mempunyai seni, perasaan yang halus justeru jiwa kita juga perlu diperhalusi dengan meningkatkan ketakwaan kepada Allah. Bagaimana kita ingin memindahkan roh tarbiyah yang kita rasa kepada mad'u supaya mereka turut merasakannya juga hingga akhirnya mad'u sedar akan tanggugjawab dirinya seorang muslim untuk berdakwah. Kedengaran seperti sukar namun mintalah pertolongan dari Allah kerana yang memberi kekuatan kepada kita ialah Allah. IsyaAllah, Dia akan memampukan kita. Kita yakin secara bulat bahawa Allah lah sebagai Pelindung, Penguasa dan Pemimpin diri kita. Saya juga tidak setuju jika usrah itu hanya memakai buku-buku dan tafsir-tafsir tertentu. Dengan menggunakan buku dan tafsir yang pelbagai seperti tafsir Hamka, Ibnu Katsir, Sya'rawi da Fi zilal, kita boleh melihat sesuatu perkara dari perspektif yang berbeza. Bukalah hati kepada sumer2 ilmu yang luas agar minda kita juga luas seperti Ulama tersohor Dr.Yusof Al-Qaradhawi misalnya :).

No comments :

Post a Comment

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.