Monday, December 06, 2010

Bayangan api neraka

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞



When first erupted from a volcanic vent, lava is a liquid at temperatures from 700 °C to 1,200 °C (1,300 °F to 2,200 °F). Up to 100,000 times as viscous as water, lava can flow great distances before cooling and solidifying because of its thixotropic and shear thinning properties-Source:Wiki


Tiada kulit yang kebal....

Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu. Dan (ingatlah) sesungguhnya Allah adalah Maha Kuasa, Lagi Maha Bijaksana. (Surah An-Nisaa’, 4: Ayat 56)


Dan sesungguhnya Kami (Allah) telah menghiasi langit dunia (yang dekat) dengan bintang-bintang dan Kami (Allah) jadikannya pelempar syaitan, dan Kami (Allah) sediakan bagi mereka azab yang menyala-nyala (67:5).



Dan bagi orang yang kafir kepada Rab (Tuhan) mereka, adalah azab Jahanam. Dan itulah seburuk-buruk tempat kembali. (67:6)

Apabila mereka dilemparkan ke dalamnya mereka mendengar suara yang mengerikan, dan ia menggelegak.(67:7)



Hampir-hampir terpecah-pecah lantaran marah. Setiap kali dilemparkan ke dalamnya sekumpulan, penjaga-penjaganya bertanya kepada mereka: "Apakah tidak datang kepada kamu seorang pemberi peringatan (di dunia)?" (67:8)



Mereka menjawab: "Benar ada, sesungguhnya telah datang kepada kami seorang pemberi peringatan, maka kami mendustakan dan kami katakan: Allah tidak menurunkan sesuatu pun, kamu tidak lain hanyalah di dalam kesesatan yang besar.” (67:9)



Dan mereka berkata: "Sekiranya kami mendengarkan atau memikirkan) nescaya tidaklah kami termasuk penghuni-penghuni neraka yang menyala-nyala.” (67:10)

Mereka mengakui dosa mereka. Maka kebinasaanlah bagi penghuni-penghuni neraka yang menyala-nyala. (67:11)



Sesungguhnya orang yang takut kepada Rab (Tuhan)nya dengan ghaib, bagi mereka keampunan dan pahala yang besar. (67:12)


p/s: Jika terasa ingin melakukan maksiat...bayangkanlah kedasyatan api neraka..semoga kita terselamat darinya.

2 comments :

  1. salam..

    masyaAllah..seramnya..berdiri bulu roma saya..bagaimanakah kita nanti ummufarhan? sering leka..walau tahu kiamat sudah menghampiri?? iman saya ada pasang surut. doakan saya ye, saya akan doakan awak. saya nak jumpa awk nnti di syurga :) insyaallah..

    ReplyDelete
  2. wsm,

    Lynn...memang seram. Sama lah saya, iman orang awam memang macam tu, ada pasang surut..lainlah iman para nabi dan rasul kan. Tapi itulah gunanya kita berukhuwwah saling memperingatkan kalau lalai..insyaAllah mudah2an kita masuk syurga ye Lynn..amin :)

    ReplyDelete

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.