Friday, March 03, 2017

Tadabbur

Surah Hud Ayat 15 & 16


مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَهُمْ فِيهَا لاَ يُبْخَسُونَ

15. Barangsiapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, niscaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia itu tidak akan dirugikan.*******

أُوْلَـئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الآخِرَةِ إِلاَّ النَّارُ وَحَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِيهَا وَبَاطِلٌ مَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ

16. Itulah orang-orang yang tidak memperoleh di akhirat, kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa yang telah mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yang telah mereka kerjakan.

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊

Sesiapa yg berhasrat akan kesenangan hidup di dunia seperti makanan, minuman, perhiasan, pakaian, perabut, rumahtangga, binatang ternakan dan anak-anak tanpa mengadakan persediaan untuk akhirat, sprti beramal kebajikan, membersihkan diri drpd pelbagai sifat yg tercela, maka Allah akn memberikan kpd mereka apa yg mereka hasratkn sejajar dgn sunnatullah atau ketentuan Allah. Dia tidak akan mengurangkn sedikit pun drpd hasil usaha mereka itu, kerana untuk mndapat rezeki trsebut terkait dgn usaha seseorang.

Hasil usaha mereka di dunia itu brgantung kpd usaha mereka dan sunnatullah dlm kehidupan, manakala amal2 utk akhirat, balasannya ditentukan oleh Allah sendiri tanpa perantara seorang pun.

Orang2 yg amalnya hanya diniatkn sekadar mncapai kebahagiaan hidup di dunia dan tidak diniatkn sebagai prbekalan utk mghadapi akhirat, tidak mndapat kecuali neraka. Mereka berusaha di dunia bukan kerana dorongan iman kpd Allah dan bukan utk mmbersihkn diri drpd dosa dan kejahatan dan bukan pula utk mengejar keutamaan dan taqwa, akan tetapi semata-mata utk memenuhi keinginan hawa nafsu sepuas-puasnya. Itulah sebabnya Allah mengadakan apa yg telah mereka kerjakan di dunia sia2 belaka.

Kesimpulan ayat ini iaitu bahawa sesiapa yg ketika hidupnya di dunia hanya mengejar kelazatan hidup di dunia akan diberi oleh Allah atas apa yg mereka usahakn itu, tanpa dikurangkn sedikit pun sejajar dgn ketentuan yg telah ditetapkn Nya. Juga mereka itu di akhirat kelak akan dimasukkan ke dalam neraka dan akn sia2 semua prbuatan yg telah mereka lakukan di dunia. 

No comments :

Post a Comment

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.