Thursday, August 06, 2009

Sabar dan sabar


Bangun saja dari tidur tadi, kembar saya mengamuk. Biasalah bangun dari tidur. Tapi, tangisan mereka melarat-larat pula. Sudah dipujuk dengan mainan pun tak jalan. Agaknya mereka lapar nasi kot, fikir saya. Lauk sudah siap, tinggal nasi saja masih belum masak. Kebetulan ada pisang, saya mendapat idea kilat. Saya nak masak cekodok pisang untuk mereka makan sementara tunggu nasi masak. Dengan pantas, tangan saya mencapai bahan-bahan untuk membuat cekodok. Adunan cekodok pisang dalam bekas saya kacau sebati sementara itu si kembar menangis-nangis, menarik-narik baju saya. Huuh, masih menangis lagi. Saya mengalah lantas ingin menghentikan tangisan mereka dulu. Bekas adunan cekodok itu saya letakkan di atas meja tapi nasib saya tidak baik...debuk! Bekas itu jatuh terlangkup ke lantai..habis cekodok saya! ummi yang mahu nangis pula. Sayangnya, membazir je 3 biji pisang, sedikit gandum, sebiji telur, sedikit garam dan gula. Sabar ajelah!!

Menguji kesabaran
Kisah di atas merupakan salah satu daripada banyak2 kisah dalam kehidupan saya sejak bergelar ibu. Setiap hari ada saja perkara yang menguji kesabaran diri. Namun, inilah lumrah kehidupan sebagai makhluk Allah swt bergelar 'ibu'. Jika di 'flash back' kisah2 dulu kala, setiap perjalanan hidup ini penuh dengan ranjau dan onak duri yang cukup kuat menguji kesabaran dan keimanan. Pastinya sahabat di luar sana juga mempunyai kisah tersendiri di sebalik perjalanan kehidupan ini bukan? Terkadang, ia perkara sedih dan pahit yang tidak perlu diketahui oleh orang lain tapi ia tercatat dalam diari kehidupan peribadi. Namun begitu, masih teringat akan kata-kata seorang sahabat saya, 'buah kesabaran itu manis rasanya'. Ada benar juga. Jika sebelum berkahwin, saya diuji untuk sabar dalam penantian mendapat pasangan hidup. Setelah sekian lama menanti, Allah hadirkan jua seorang suami dambaan hati buat menemani diri meredah lautan samudera kehidupan, buat menemani diri dalam perjalanan mencari cinta ilahi. Bakal suami di kala itu mantap tarbiyahnya manakala tarbiyah saya cincai2 saja. Setelah berumah tangga, Allah menguji lagi kesabaran untuk mendapatkan anak penyeri alam rumah tangga. Setelah dua tahun menanti akhirnya berita gembira diterima oleh kami. Semasa mengandungkan anak kembar ini, saya mengalami alahan yang cukup hebat yang benar2 menguji kesabarn saya. Hanya Allah yang mengetahui. Sabar dan sabar. Akhirnya, dua permata hati itu selamat dilahirkan ke dunia. Waktu2 dari si kembar itu di lahirkan sehingga lah sekarang, keletihan dan kepayahan memang menguji diri, namun melihat mereka membesar dengan sihat dan riang telah menjadi azimat penyembuh duka dan semua keletihan hilang belaka.

Saya pasti, kisah perjalanan hidup saya tidak banyak bezanya atau lebih kurang sama saja dengan kisah ramai di luar sana. Namun, ada insan di luar sana yang sehingga sekarang masih menanti belahan jiwanya yang masih belum kunjung tiba sedangkan usia sudah mampir ke angka 30. Namun, ada insan di luar sana yang masih tidak berputus asa berikhtiar untuk mendapatkan zuriat setelah 6 tahun berkahwin. Ada juga insan yang di luar sana sudah berkali-kali hamil, tapi keguguran, tapi bayi mati dalam kandungan semasa 8 bulan dan ada yang bayinya meninggal setelah dilahirkan kerana pelbagai komplikasi. Semua ini, pasti ada hikmah dan pengajarn di sebalik kejadian. Setelah direnung sejenak akan hakikat kehidupan saya dan orang lain alami, hadir di benak akan satu konklusi yang seharusnya saya sebagai seorang hamba merasakan dan mengucapkan iaitu ucapan hamdalah, Alhamdulillah...syukur ya Allah, di atas nikmat yang Engkau berikan kepada hamba..

Kesabaran saja tidak cukup untuk meneruskan kehidupan ini di dunia dan di akhirat kelak. Sabar harus bergandingan dengan iman yang padu. Tarbiyah lah yang mampu menjana dua aspek ini agar kukuh terpateri di dalam hati. Mari kita kuatkan lagi kesabaran ini kerana yang namanya orang beriman itu pastinya akan diuji. Jangan mengalah tapi bahkan terus melangkah. Ingatlah, buah sabar itu insyaAllah manis!!!

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap-siaga (di perbatasan negerimu)dan bertaqwalah kepada Allah agar kamu beruntung." - Ali-Imran:200

No comments :

Post a Comment

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.