Saturday, January 16, 2010

Gerhana Matahari


sumber gambar:http://www.flickr.com/photos/lipanz/4275559021/

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞
Subhanallah, hari ini 15 Januari 2010 masyarakat dunia dapat menyaksikan fenomena gerhana matahari yang pertama bagi tahun 2010. Namun di Malaysia kita hanya dapat melihat gerhana matahari separa sahaja. Menurut laporan dari angkasa Malaysia, Pulau Langkawi mencapai tahap kegelapan yang paling maksima iaitu sebanyak 39.5%. Fenomena ini berlangsung lebih kurang 11 minit 8 saat di India. Saya tidak pula keluar untuk meneropong matahari, tapi sememangnya kelihatan mendung di luar rumah sebelah petang. Namun, fenomena gerhana matahari ini pernah saya lihat pada tahun 1992 sewaktu saya darjah 5. Kami satu sekolah bersama-sama dengan cikgu pakat melihat gerhana matahari menggunakan plastik dari ujian imbasan x-ray yg dipotong kecil2, dan dibahagi-bahagikan sebagai penapis cahaya matahari. Semasa fenomena itu berlaku, suasana menjadi gelap seperti waktu senja. Sungguh terasa kebesaran Allah swt yang mentadbir alam raya ini. Sebagai umat islam, kita dianjurkan untuk buat solat sunat kusuf (hilang cahaya matahari) sebanyak 2 rakaat sahaja. Fenomena gerhana ini tiada kaitan dengan malapetaka, kematian, kelahiran, bencana atau apa saja tetapi ia merupakan bukti akan kebesaran Allah swt.

Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim dari Aisyah r.a. bahawa Nabi SAW bersabda:

إِنَّ الشَّمْسَ وَالقَمَر َ آيَتَانِ مِنْ ايَاتِ اللهِ لاَيَخْسِفَان ِ لِمَوت ِ أَحَدٍ وَلاَ لِحَيَاتِهِ، فَإِذَا رَأَيْتُمْ
ذلِكَ فَادْعُوا اللهَ وَكَبِّرُوا وَتَصَدَّقُوا وَصَلُّوا

Maksud: “Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua macam tanda dari tanda-tanda kekuasaan Allah. Terjadinya gerhana matahari atau bulan itu bukanlah kerana kematian seseorang atau kehidupannya. Maka jikalau kamu melihatnya, berdoalah kepada Allah, bertakbirlah, bersedekahlah serta bersembahyanglah”

عن ابن مسعود الانصارقال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : (إن الشمس والقمر آيتان من آيات الله. يخوف بهما عباده. وَاِنَّهُمَا لا ينكسفان لموتِ أحد مِنَ النَّاسِ. فإذا رأيتم منها شيئا. فصلوا وادعوا الله يكشف ما بكم.

Maksud: Dari Abu Mas’ud Al Ansari beliau berkata: Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya matahari dan rembulan (bulan) adalah dua di antara tanda-tanda kebesaran Allah. Keduanya (kalau sedang gerhana) oleh Allah digunakan untuk menakuti para hambaNya. Dan keduanya tidaklah gerhana lantaran kematian seseorang di antara manusia. Kerana itu, apabila kalian melihatnya, maka lakukanlah solat dan berdoalah kepada Allah sampai hal yang menakutkan itu hilang”

Wujudnya pelbagai fenomena alam di muka bumi ini adalah membuktikan kekuasaan Allah swt yang harus kita hayati yang selanjutnya akan meningkatkan keimanan kita kepada Allah swt. Kita dikurniakan akal untuk memikirkan kebesaran Allah yang menciptakan alam maya ini dengan cukup teratur dan sistematik tanpa ada cacat celanya. Bayangkan jika kepanasan matahari melangkaui batas kepanasan yang sepatutnya? Pasti makhluk di bumi ini akan cair bukan? Dan bayangkan jika cahaya matahari itu mengurang dari darjah kepanasan yang sepatutnya? Kita semua pasti akan mati kesejukan...hebatnya kuasa Allah swt!!!

Maksud surah Az-Zariyat ayat 20-21:

“Dan di bumi terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang yakin, dan (juga) pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tidak memerhatikan?

Di dalam surah Al-A’raf ayat 179 pula, Allah swt mencela orang-orang yang tidak mahu menggunakan akal untuk memikirkan kebesaran Allah swt.

“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.”

Orang yang lalai di dunia ialah orang yang rugi di akhirat. Marilah kita lebih peka dengan apa yang berlaku di sekeliling kita kerana apa yang berlaku kita bisa mengambil pelajaran darinya. Berjalan, melihat dan mentafsir. Apakah fenomena gerhana matahari hari ini bisa menambah gerun dan keimanan anda kepada Allah swt? Semoga kita menjadi orang-orang yang mahu menggunakan akal fikiran. Wallahua’lam.

2 comments :

  1. Salam subahanallah maha suci Allah
    benarlah dunia ini hanya smentara
    namun hati ini sering alpa...

    ReplyDelete
  2. Um.masyitah, benar kita sering alpa. marilah kita saling ingat mengingatkan sesama kita ye:) terutama buat diriku ini yang sering lupa..masyaAllah..

    ReplyDelete

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.