Sunday, January 31, 2010

Memenuhi Hajat Kaum Muslimin


۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞
Petang ini sungguh syahdu dan sayu seumpama perasaanku di kala ini...daerah Nilai kini sungguh hangat menanti hujan yang harapnya akan turun menyejukkan alam..langit kelihatan mendung seawal jam 6 petang menggelapkan suasana petang. Sambil menghirup kopi, saya turut dibuai alunan nasyid asma Allah..sayu..

Fikiran melayang ke suasana pertemuan petang semalam. Pertemuan rutin mingguan dengan sahabat tercinta dalam lingkaran cinta. Pertemuan semalam cukup singkat rasa tidak cukup untuk melepaskan rindu dan menyembang pelbagai topik. Terkadang pertemuan kami diganggu oleh tangisan dan jeritan si kembar yang sengaja ingin meraih perhatian dari ummi yang sibuk menyembang dengan amah-amah. Bila sahabat saya pulang, tangisan mereka reda serta merta. Jeles la tu..



Semalam kami membacakan sebuah hadith dari syarah riadhus shalihin dalam bab "Memenuhi hajat kaum muslimin". Hadith itu bermaksud:

""Dari Ibnu Umar Radhiyallahu Anhuma bahwa Rasulullah saw bersabda, 'Seorang muslim adalah saudara seorang muslim yang lain, maka tidak boleh menzaliminya dan tidak boleh menyerahkan pada musuh. Barang siapa memenuhi hajat saudaranya maka Allah akan memenuhi hajatnya. Barang siapa memberikan jalan keluar bagi seorang muslim dari kesulitan maka Allah akan memberikan jalan keluar dari kesulitan di hari kiamat. Barangsiapa menutupi aib seorang muslim maka Allah akan menutupi aibnya di hari kiamat". (Muttafaq alaih)

Perbincangan hadith:
Hajat merupakan sesuatu keperluan yang diperlukan oleh seseorang untuk menyempurnakan urusannya. Darurat pula adalah keperluan manusia yang sangat terdesak untuk menolak bahaya. Jika hajat itu merupakan sesuatu yang darurat, maka wajib bagi seorang muslim yang lain untuk memenuhi hajat saudaranya itu. Sebagai contoh, jika ada seorang muslim terpaksa(darurat) kepada makanan atau minuman yang berada di tangan seorang muslim yang lain, sedangkan orang yang memiliki makanan/minuman itu tidak terdesak kepada makanan/minuman tersebut, dan jika dia tidak memberikan makanan/minuman itu apabila diminta oleh saudaranya yang dlm kondisi terdesak tadi sehingga saudaranya itu meninggal dunia, maka dia bertanggugjawab kerana telah memperlekehkan untuk memberi pertolongan sehingga menyebabkan kematian. Para pembaca, mungkin dalam negara kita, kita tidak melihat kondisi umat islam yang merana kelaparan dan hidup melarat, namun cuba kita lontarkan pandangan kita ke belahan bumi palestin yang kehidupan mereka selalu ditekan dan ditindas. Usahkan ingin menikmati makanan enak seperti kita, bekalan makanan pun belum tentu ada. Maka wajib bagi kita untuk menyalurkan sumbangan kepada mereka di sana mudah-mudahan sampai kepada mereka insyaAllah.



Jika seseorang muslim itu bukan dalam kondisi darurat, maka yang afdhal ialah hendaklah kita menolong menyempurnakan hajatnya seandainya hajat itu bukan menjurus kepada bahaya. Jika hajatnya itu adalah suatu yang membahayakan, maka kita tidak boleh menolongnya sebagaimana firman Allah swt

"....Dan janganlah tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran." (Al-Maidah:2)

Sebagai contoh, jika ada seorang hamba Allah yang sangat-sangat ingin merokok lalu ia meminta anda agar membayarkan harga rokok atau meminta kepada anda untuk membelikannya atau apa saja bentuk bantuan yang lain, maka tidak halal bagi anda untuk membantunya sekalipun ia sangat memerlukannya. Walaupun dia itu samada ayah, abang atau kawan2 anda, janganlah membantunya dalam hal ini sekalipun ia marah kepada anda kerana kemarahannya itu bukan pada tempatnya di mana ia harus marah. Bahkan dengan tidak membantunya membelikan rokok, anda telah berbakti kepadanya dengan tidak membahayakan kesihatannya. Perbuatan anda itu adalah ihsan.



Antara perkara yang termasuk dalam membantu seseorang dalam kesulitan ialah memberi tangguh kepadanya (jika dia seorang penghutang) hingga sampai ia mampu membayar hutangnya. Para ulama Rahimahumullah telah mengatakan, "Barangsiapa memiliki penghutang dalam kesulitan, maka haram baginya untuk meminta wang atau menagihnya atau membawa perkara tersebut kepada hakim, tetapi wajib baginya memberikan tangguh" *(1). Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 280:

"Dan jika (orang berhutang itu) dalam kesukaran, maka berilah tangguh sampai dia berkelapangan."

Saya teringat akan pelajar-pelajar yang berhutang dengan pemiutang-pemiutang seperti PTPTN, MARA dan sebagainya. Amatlah tidak wajar jika pihak pemberi hutang mengutip hutang sekiranya bekas-bekas pelajar masih menganggur mencari pekerjaan kerana mereka masih belum mampu untuk membayar hutang. Namun sekiranya sudah mampu, eloklah diperjelaskan hutang tersebut secara beransur-ansur mengikut kemampuan diri kerana penangguhan pembayaran hutang oleh penghutang yang telah berkemampuan adalah tindakan yang zalim.


Sebagai kesimpulan, sesungguhnya jika kita menyulitkan saudara kita yang lain maka Allah akan sempitkan baginya di dunia atau di akhirat atau kedua-duanya sekali. Tetapi barangsiapa meringankan beban saudara semuslimnya yang lain, maka Allah swt akan meringankan hidupnya dan mempermudahkan urusannya di akhirat kelak. Ramai yang mengetahui akan kepentingan ukhuwwah namun berapa ramaikah yang mengaplikasikan maksud ukhuwwah itu dalam perhubungan kita sesama saudara seislam? Ramai kononnya bersahabat ukhuwwah fillah, namun sejauh manakah kita membantu sahabat kita dalam meringankan bebannya? Rukun ukhuwwah itu ada tiga *(2) iaitu (1) ta'aruf-saling mengenal, (2) tafahum-saling memahami (3) takaful-saling menanggung beban. Janganlah kita hidup dengan mementingkan diri sendiri, bertanyalah kondisi sahabat di sekeliling kita dan peka dengan kondisi umat islam yang lain. Peringatan untuk diri sendiri dan semoga beroleh manfaat. Sekian.

*rujukan:
(1) Syarah Riadhus Shalihin oleh Syeikh Muhammad Al-Utsaimin
(2) Memperbaharui Komitmen Dakwah oleh Muhammad Abduh

No comments :

Post a Comment

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.