Friday, February 17, 2012

Kalimah syukur


۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Jika ada masaalah merayu pada Allah bukan manusia. Hentikan meminta orang lain memberi ketenangan pada kita. Carilah ketenangan itu dgn berusaha mengenal Allah. Menangislah dan renung dgn mata hati segala masaalah kita dan ubah sikap dan perbuatan. Orang yg punya lubuk hati akan berfikir dan melihat kuasa Allah dan hikmah dimana mana.-Prof. Dr. Muhaya


Terima kasih Prof.Dr Muhaya di atas pencerahan untuk hari ini. Sudah menjadi tabiat kita sebagai manusia apabila ada masalah je kita mesti nak cari orang untuk mengadu masalah dengan harapan kita akan rasa tenang. Hakikatnya, ketenangan itu datangnya daripada Allah swt. Mungkin dengan meluahkan perasaan kepada seseorang akan membuatkan kita merasa lega namun ianya bertahan untuk sementara sahaja. Bercintalah dengan Allah, insyaAllah cinta kita pasti dibalas Nya..

Hari ni kat Fb juga saya ada baca tentang seorang kanak-kanak yang sedang menderita mengalami penyakit HLH iaitu Hemophagocytic Lymphohistiocytosis. Saya pun tak berapa tahu tentang penyakit ni sebab tak pernah dengar sebelum ni tapi ia berkaitan dengan darah. Boleh dapat info HLH di SINI. Ada gambar adik ni kat Fb, kesian sangat tengok tapi tak berani nak post kat sini sebab tanpa kebenaran parents adik tersebut. Sama-samalah kita doakan adik tu cepat sembuh. Tak dapat bayangkan kesakitan yang dialaminya. Bagaimanalah agaknya perasaan ibubapanya..ya Allah kuatkanlah kesabaran untuk mereka menghadapi dugaan yang Engkau berikan. Sedih :(.

Melihat anak orang lain, mesti teringat pada anak kita sendiri. Lahir syukur yang tak terhingga kerana anak-anak saya pada saat dan waktu ini sedang ralit menonton cerita upin&ipin dan bukannya sedang berbaring di atas katil dalam wad. Jika dalam kenikmatan yang sedang kita kecapi ini kita masih nak mengeluh itu dan ini alangkah tak bersyukurnya kita. Lafazkan kalimah syukur..alhamdulillah..

No comments :

Post a Comment

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.