Wednesday, February 15, 2012

Manusia ibarat logam


۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Pada satu hari, saya menemui phsycologyst di sebuah hospital. Setelah memberi nasihat dan beberapa panduan, dia memberitahu saya "Bersyukurlah puan dapat banyak pahala sebab jaga anak istimewa. Saya takde anak istimewa jadi tak banyak pahala saya". Saya blank sekejap...errrr..emmm. Senyum.

Setiap kita memang ada keistimewaannya yang tersendiri. Begitu juga anak-anak kita. Itu pun kalau kita rasa anak kita istimewa. Semua orang rasa anak masing-masing istimewa kan? Special in their own way :). Yakinlah mereka masing-masing ada potensi yang Allah kurniakan cuma kita perlu sabar mendidik mereka. Biarpun kadang-kadang dalam hati rasa seperti ada bom yang hendak meletup dan air mata yang berjurai-jurai jatuh ke pipi menahan sabar dengan anak-anak yang super aktif. Keunikan dan keistimewaan yang Allah jadikan tidak sama di antara satu sama lain. So, jangan compare anak kita dengan anak orang lain. Bahagia dengan anugerah yang kita ada akan menenangkan jiwa.

Rahsia kepada kebahagiaan ialah keupayaan untuk fokus pada apa yang kita ada bukan apa yg kita tidak ada-Prof Dr Muhaya



Okey, ada satu hadith yang mana Rasulullah umpamakan manusia seperti logam. Logam tu seperti emas, perak, tembaga, dan banyak lagilah jenis-jenis logam. Saya copy hadith ini dari SINI semoga memberi manfaat kepada kita semua. Selamat membaca.

Rasulullah ﷺ bersabda :

الناس معادن، خِيَارُهُمْ فِي الْجَاهِلِيّةِ خِيَارُهُمْ فِي الإِسْلاَمِ. إِذَا فَقُهُوا

Maksud: “Manusia seperti logam; terpilihnya semasa jahilliyan; terpilihnya semasa islam; jika mereka ‘faham’.”
[HR Bukhari]-Drpd Abu Hurairah r.a.

[NOTA]
النّاسُ = Manusia / People
مَعادِنْ = Logam / Metals

Nabi ﷺ menggunakan analogi utk manusia itu sbg logam. Mengapa? Mari kita ambil tahu!

Cerita tentang salah satu logam yg bernama tembaga:

Zaman Gangsa (Bronze Age) adalah era pra-sejarah lebih drpd 1000 thn sebelum masihi(SM), wujud & terkenal dgn penggunaan gangsa / tembaga, skrg dinamakan sebagai Copper (Kuprum/Tembaga/Cu). Sifat tembaga yg mudah dibentuk, dijadikan jenis peralatan utk memotong & membelah bg menyokong penggunaan kehidupan pd zaman ini.

Zaman moden kini, tembaga masih digunakan, bukan sahaja ia sejenis logam yg mudah dibentuk, malah selepas berkembangnya kajian & ilmu pengetahuan manusia, tembaga digunakan dgn lebih meluas sprt wayar elektrik, atap, mesin industri & lain2x; terbukti masih diguna pakai utk menyokong kehidupan manusiawi kerana sifatnya sbg konduktor haba & elektrik yg baik serta digunakan dlm campuran logam menjadi aloi.

Adakah rupa bentuk fizikal logam itu yg dijadikan analogi kpd manusia?
TIDAK, tetapi sifat / ciri / nilai logam itu yg Nabi ﷺ maksudkan dlm analogi ini.

1. Kita dapati (melalui fakta) bahawa logam tetap digunakan sepanjang / mana2x zaman kerana NILAI-nya dlm menyokong kehidupan.

2. Bagaimana hendak diaplikasikan nilai logam ini dgn manusia? Nilai logam sama-lah dgn POTENSI DIRI; KEHEBATAN DIRI; BAKAT; KEBOLEHAN; & lain2x sama maksud dgn-nya, bagi mendifinisikan nilai logam di sisi manusia (NILAI MANUSIA).
[NOTA: setiap individu begitu unik, maka nilai pd-nya pasti disedari atau sebaliknya]

3. NILAI MANUSIA ini dpt digunakan utk menyokong sama ada jahilliyah atau islam, TETAPI segala2x-nya bergantung kepada kefahaman-nya.

4. Hadith juga bermaksud dlm keadaan individu dgn nilai-nya itu tidak akan terhapus meskipun dia menjalani / memilih cara hidup jahilliyah atau islam.

5. Nabi ﷺ menyatakan NILAI MANUSIA itu menyokong kehidupan salah satu yg dipilihnya.

Berbalik kpd fakta arkeologi kita, nilai pd tembaga:
(i) > 1000 tahun SM = ciri mudah dibentuk → peralatan memotong / membelah.
(ii) zaman moden = (selepas kajian terperinci) ciri sbg konduktor haba & elektrik yg baik → wayar elektrik dsb.

secara am-nya kita dapati:

* Hakikat-nya, melakukan transformasi perubahan dlm kehidupan jahilliyah kpd islam, atau sebaliknya; nilai individu itu tidak terjejas.
* Malah, nilai seorang individu itu mengukuhkan / meningkatkan / membantu / memartabatkan lagi kehidupan yg dipilihnya berdasarkan kefahamannya terhadap kehidupan yg lebih baik.

6. Contoh dlm kisah sahabat Rasulullah ﷺ :

Umar al-Khattab radiallahu a’nhu:

(i) Semasa jahilliyah : terkenal dgn sifatnya yg garang, keras, kesungguhan & kuat digunakan utk menghalang dakwah islam di Makkah.
(ii) Semasa islam : Sifatnya sebelum ini tidak berubah, malah islam di Makkah mampu menjadi teguh & digeruni drpd dikacau dek orang2x yg menentang islam kerana bimbang tindakan Umar terhadap mereka jika diketahui.

Khalid al-Walid radiallahu a’nhu:

(i) Semasa jahilliyah : panglima yg hebat dlm mengetuai tentera. Semasa peperangan Uhud, mendapat kemenangan di atas pimpinannya.
(ii) Semasa islam : sifatnya yg hebat sbg panglima perang dlm mengetuai tentera tidak terhakis sedikit pun. Sbg cth, mendapat kemenangan di atas pimpinannya dlm peperangan Muktah.

7. Contoh kontemperori :

Maher Zain dlm Dunia Seni-nya.

(i) Semasa jahilliyah – dia mengakui meskipun seorang muslim, tetapi kehidupannya pd ketika dahulu jauh drpd Allah : tiada beza kehidupan sbg artis lain.
(ii) Semasa islam : menyedarkan umat islam dgn bakat seni-nya dlm menyampaikan mesej melalui lirik2x & dendangan muzik secara berkesan. (Dakwah)

Jo Yee seorang gadis remaja beretnik Cina, hebat dlm memegang agama kristian, “preaching, debating for inviting people to her religion”. [ Tonton Kisahnya ]

(i) Semasa jahilliyah – beragama Kristian : hebat berpegang kpd agamanya, bersemangat dlm menyebarkan dakyah secara berhujah dgn org lain.
(ii) Semasa islam : mengekalkan kualiti-nya tetapi dilakukan utk islam, menjalankan dakwah islam & memikirkan cara yg lebih berkesan terutamanya dlm mengajak kpd islam kepada golongan muda.

Wardina Safiyyah [ Tonton Kisahnya ]

Ustaz Mohammad Fitri bin A’bdullah [ Tonton Kisahnya ]

8. Bagamana pula dgn anda? Setelah mengetahui islam & cara hidup hidup ini yg terbaik, maka tidak perlulah menghakis / menyisihkan nilai pd diri sebelum ini se-mata2x hanya ingin membuktikan diri sudah berhijrah atau berubah. Malah, nilai diri hendaklah dipandu berdasarkan islam, anda akan dapati ia mampu memberi keuntungan yg berharga dlm kehidupan di dunia & di akhirat, biiznillah.

9. Pd penghujung hadith, Nabi ﷺ bersabda “ إذا فقهواْ ” (jika mereka faham), di mana perkataan “ فقهواْ ” (faham) itu boleh disebut dgn 2 cara yg menghasilkan 2 maksud yg berbeza:

(i) /Faquhu/ = memhami islam. (dgn erti kata memahami islam itu sendiri).
(ii) /Faqihu/ = memahami ilmu fiqh. (dgn erti kata memahami ilmu di dlm islam).

Tidak semestinya utk memahami islam, perlu menjadi pakar di dalam ilmu fiqh, namun, pemahaman dlm fiqh itu perlu sbg insan yg bergelar sbg muslim. TETAPI, memahami islam yg syumul (keseluruhannya) serta mempraktik-kannya dgn ilmu itu membawa kpd kefahaman islam.

10. Semoga penulisan ini membantu dalam menyinari hidup kita dengan cara hidup yg di redhai Allah subhanahu wa taa’la bersama2x memupuk nilai diri kita terutamanya di dalam Dakwah & Tarbiyah (D&T) :)

No comments :

Post a Comment

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.