Tuesday, September 08, 2009

Pembaziran di kala walimah

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Pembaziran di kala walimah
Written by Ummi Munaliza on 04 Ogos, 2009, 05:55:14 am


Ini berkaitan dengan hadiah iringan. Sebab masa ini yang meyebabkan lelaki lewat untuk berkahwin sedangkan hati telah bersedia ialah masalah kewangan. Ada hantaran, mahar dan hadiah iringan yang sebenarnya jauh dari mengikuti syariat. Cuablah lihat , hantaran tinggi menggunung, mahar tu tak kisah la, sebab tak membebankan tapi hadiah iringan tu juga kadang jadi beban. Dah la berdulang-dulang, dihiasi dengan entah apa-apa bagi menunjukkan kreativiti kedua-dua pihak. Terus terang ummi katakan, memhiasi hadiah iringan itu semada simple atau hebat, semua tu adalah pembaziran. Bukan banrangnya yang membazir, tapi cara hiasan tu. Dengan manik,labuci, renda, ropol dan macam-macam benda lagi yang mana akhirnya semua tu tidak dapat dimanafaatkn, ia hanya sekadar hiasan.

Kadang tu kos untuk menghiasi barang hadiah iringan itu lebih mahal dari barang yang nak diberikan. Dan satu kesilapan besar ialah mempertontonkan kepada orang ramai. Untuk apa di hiasi dan diletak di dalam dulang? Ok, jika kata hadiah tu cuma sebagai buah tangan, tak perlu di hiasi begitu rupa, cukup sekadar masukkan dalam kotak,jangan beri orang tengok apa barangnya, kotak tu bungkuslah seadanya dengan pembungkus hadiah sudah la, kemudian ikat riben. Lepas majlis riben tu boleh guna buat ikat langsir rumah pula. Maka adalah faedahnya.

Ummi ingin memberikan pandangan, hadiah yang ingin dibawa sebagia buah tangan tu sebaiknya, barang yang akan digunakan selepas walimah, contohnya telekung, sejadah dan sebagainya. Tak payah banyak2 dulang. Ini kasut pun letak atas dulang, sama taraf dengan Al-Quran. Lepas tu masa letak untuk pameran sebelah meyebelah kasut dengan Al_Quran, dengan songkok, ada ke patut? Cukplah bawa sebakul buah, 4 lagi barang keperluan untuk digunakan selepas walimah. Kalau bukan kita yang mahu mengubah tradisi ini, siapa lagi?

Ini ummi belum bercerita bab sirih junjung. Nanti kalau ummi kata bawa sirih tu, tak betul banyak pula yang menentang. Entahla..
Apa yang ada di sirih junjung ini. ummi pun tak faham, Terus terang masa ummi kahwin, tak ada sirih walaupun sehelai, dan begitu juga anak-anak yang ummi kahwinkan. Kami tak buat apa bentuk sirih.


Sekadar hiasan , ummi letak gambar sirih junjung di sini,ada manafaat ke untuk pengantin selepas walimah?

Kita ni sebenarnya dah banyak menyumbang kemaksiatan terutama untuk walimah inilah. Kita cuma nampak bersanding tu haram, yang lain-lain kita tak nampak. Dengan adanya majlis perkahwinan ini, sampaikan ia boleh jadi sumber pendapatan sesetengah orang. Andaman, pelamin, pakaian majlis nikah, resepsi, hiasan katil, cenderahti dan sebagainya. Makan beradap, dengan lauk pauk berbeza denagn tetamu yang hadir, kemudian dihiasi dengan macam-macam rupa, sampai ada udang memanjat nanas. Apa sebenarnya yang kita mahu dari makan beradap ini?

Maka fikir-fikirkan lah...siapa lagi yang mahu mengubah semua ini, kalau bukan kita? Bukan ummi menentang pemberian hadiah iringan, cuma cara dan kaedah hadiah itu dihias sahaja yang ummi tak berkenan sebab ada pembaziran dan ingin mempertontonkan pada orang ramai. Begitu juga dengan makan beradap....

artikel asal dr sini: http://halaqah.net/v10/index.php?article=20.2

No comments :

Post a Comment

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.