Friday, September 04, 2009

Allah sebagai Pemberi rezeki


۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Salam hari jumaat yang indah. Semoga kita semua mendapat keberkatan dalam bulan Ramadhan yang penuh barokah ini. Alhamdulillah, semoga semangat beribadah semuanya masih di tahap yang maksima. Saya bertarawih di rumah saja, bertemankan anak2 yg masih kecil, mgkin bila besar sikit, boleh lah bawa mereka bersama ke surau pada Ramadhan akan datang, itupun kalau umur masih panjang, insyaAllah. Kita ini, dengan mengingati mati, ia dapat menindas keinginan yang tidak2 dalam diri.

Alhamdulillah, usia perkahwinan saya dan suami sudah mencecah 4 tahun. Semoga dilimpahi keberkatan dari Allah ke atas rumah tangga yang dibina ini,ameen. Namun, terasa sedih juga mengenangkan ada sahabat yang masih belum berumahtangga kerana dibelenggu dengan syarat2 khas ibu bapa mereka. Antaranya, calon suami anaknya itu harus bekerja kerajaan. Apa kerja swasta tidak ada gajikah untuk memberi nafkah kepada anak isteri? Ibubapa tersebut rela "menyimpan" anak gadisnya sehingga usia meningkat dari setahun ke setahun daripada menjodohkan anaknya dengan lelaki yg bekerja swasta.Kesian kepada sahabat saya itu.

Kenapa kerja kerajaan? Ada ibubapa yang lebih suka jika anak mereka bekerja makan gaji dengan kerajaan. Alasannya, bila sudah pencen, kerajaan ada bagi duit pencen setiap bulan. Tak payah susah2 nak cari kerja lain dan tak payah pikir dah nak buat apa. "Kalau kerja swasta, susah nanti, kalau dah pencen, siapa nak bagi duit tiap2 bulan? Itulah persoalan2 yg dibangkitkan. Bukan saya anti kerja kerajaan, bukan saya kisah kerja swasta atau kerja kerajaan. Tapi pemikiran begini bukankah tidak yakin pada Allah sebagai raziqan atau pemberi rezeki? Jika kita bertaqwa, Allah pasti memberikan rezeki kepada hambanya seperti firman Allah dlm surah at-Talaq ayat 2-3 yg bermaksud:

"Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup Dan diberikannya rezeki dari sumber yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan-Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu."


Jadi yang memberi kita rezeki semacam pakaian untuk menutup aurat, kereta untuk naik pergi ke sana ke mari, duit untuk beli itu dan ini, bukanlah hasil pemberian majikan kita, bos kita, syarikat kita dan kerajaan kita, tapi semua itu adalah rezeki yang datangnya dari Allah swt. Adalah salah dan syirik jika kita mengatakan yang bagi rezeki itu adalah selain Allah.

Sebenarnya, ada banyak masalah lagi untuk ibubapa membenarkan anak2 mereka bernikah, bahkan meletakkan syarat yg tidak2 seperti calon suami atau isteri perlu dari satu negeri dan dekat dengan rumah, calon isteri perlu bekerja, dan calon menantu harus datang dari keluarga yg setaraf dengan keluarga mereka. Tentu ini menyulitkan usaha untuk menikah di atas jalan dakwah, namun anak2 lah yang perlu memulakan usaha dakwah kepada ibubapa, biar pun susah, namun semuanya demi kebaikan diri sendiri, untuk ibubapa dan yg penting untuk islam itu sendiri.

Sekian.

1 comment :

  1. Salam,

    Ya, kita selalu lupa yang rezeki itu sebenarnya datang daripada Allah. Kekadang kita terlalu bergantung harap kepada manusia. Terima kasih ;)

    ReplyDelete

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.