Saturday, September 26, 2009

Baitul Muslim


۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞
"Bait" merujuk kepada rumah. Baitul muslim bermaksud rumah tangga muslim. Tepatkah? Maaf, saya tidak arif bahasa arab jadi sila betulkan ya jika ada kesilapan. Namun di sini saya bukan hendak membicarakan mengenai b.arab tapi mengenai baitul muslim itu sendiri.

Ramai sahabat saya di luar sana sudah sedia untuk membina baitul muslim namun kata orang jodoh belum ketemu. Saya punya pengalaman membantu suami menguruskan baitul muslim ternyata ia di luar jangkaan. Saya menyangka ianya mudah, namun hakikatnya payah juga terutama jika "tiada jodoh". Pusing sana, pusing sini, akhirnya tidak jadi hasrat kami untuk menjodohkan sesetengah muslimin dan muslimat. Mencabar juga tugasan ini namun kami atas dasar tiada lain iaitu ingin membantu lillahi ta'ala. Baru-baru ini, kakak ipar saya memberitahu ada dua orang sahabatnya sudah bertemu jodoh hasil daripada sebuah perencanaan baitul muslim sebuah website islami namun tidak dinyatakan website tersebut.

Namun di sini, saya menjumpai pendaftaran baitul muslim. Sebelum ini saya memang tidak pernah dengar tentang baitul muslim dalam website. Apa yang saya harapkan, usaha mereka mendapat keberkatan dari Allah dan semoga semua yang menyertainya mendapat kebaikan dan bertemu kebahagiaan.

Saya teringat akan satu ceramah daripada seorang motivator terkenal Dato' Dr. Haji Fadzilah Kamsah, kata beliau, jika berdoa meminta jodoh, umumkan doa tersebut. Misalnya, jika kita meminta jodoh, sebutlah "jodohkan aku dengan lelaki soleh" bukan "jodohkan aku dengan si pulan (org yg kita idamkan)" sebab kita tidak tahu siapa jodoh kita yg sebenarnya. Lelaki soleh/wanita solehah ada di mana2, jangan "aim" sesiapa kerana seperti firman Allah yg bermaksud:

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah: 216).



Ia juga bertujuan untuk menjaga kesucian hati dari memikiri insan yang bukan muhrim. Saya tidak menujukan artikel ini kepada sesiapa, ia sekadar perkongsian dari hati ke hati. Kepada sahabat yang masih mencari-cari, insyaAllah jodoh mu akan tiba tepat pada masanya dan pertolongan Allah itu datang tepat di waktu kebutuhan hamba-Nya. Maksud surah at-Talaq:2-3,

"Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup Dan diberikannya rezeki dari sumber yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan ( yang dikehendaki ) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.

No comments :

Post a Comment

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.