Wednesday, January 02, 2013

Khasiat ikan keli

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Hari ni takde idea nak masak lunch apa. Sat gi nak berperang di dapur barangkali masak lomak cili api ikan keli. DUlu-dulu saya memang geli dengan ikan keli sebab dari kecik memang tak pernah makan ikan keli. Tapi sekarang memandangkan khasiatnya bagus untuk otak anak-anak dan sihat untuk jantung, saya mula membiasakan diri. Alhamdulillah si kembar suka sangat makan ikan keli.


"Technology Park Malaysia (TPM) menerusi penyelidikannya mendapati ikan keli atau nama saintifiknya, Clarias gariepinus, mempunyai kandungan Omega-3 pada kadar 0.51 gram bagi setiap 100 gram, jauh lebih tinggi berbanding kandungan Omega-3 dalam ikan salmon (0.20g/100g), mackerel (0.10g/100g) atau trout (0.40g/100g). Kadar lemak dalam ikan keli (9-12 peratus) juga didapati antara yang tertinggi di kalangan mana- mana ikan air tawar atau masin, sama ada yang hidup di perairan tropika atau kawasan beriklim sederhana."

"Ikan keli ini juga baik untuk pertumbuhan otak dan pembesaran kanak-kanak, kerana kandungan DHA yang terdapat di dalamnya. Ini kerana otak manusia memerlukan lebih daripada 20 gm DHA. Tahap DHA yang rendah berkait rapat dengan paras serotonin rendah yang boleh mengakibatkan tekanan jiwa. Pengambilan Omega yang terdapat di dalam ikan keli ini mempunyai banyak kelebihan dan banyak kebaikanya."

Artikel yg berkaitan:

1) http://smgr1991.blogspot.com/2009/11/lebih-omega-3-daripada-ikan-keli.html#!/2009/11/lebih-omega-3-daripada-ikan-keli.html

2) http://idanradzi.blogspot.com/2011/08/khasiat-ikan-keli.html

3) http://sempadangemilang.com.my/blog/category/khasiat-ikan-air-tawar/

No comments :

Post a Comment

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.