Thursday, July 07, 2011

Berperasaan sial

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Tathayyur ialah berfirasat buruk, berperasaan sial, yang menimbulkan perasaan pesimis, kerana pengaruh berbagai suara tertentu yang didengar atau sesuatu kejadian yang dilihat ataupun lain-lain seperti itu. Bila pengaruh-pengaruh tersebut telah mengakibatkan seseorang membatalkan niat seperti berpergian, melangsungkan pernikahan, atau tindakan lainnya, bererti dia telah terjerumus ke dalam perbuatan syirik. Kerana dia tidak sepenuhnya bertawakkal kepada Allah serta menajdikan firasat buruk (perasaan sial) tersebut lebih berpengaruh dari tawakkalnya kepada Allah swt.

Sabda Rasulullah saw:
"Barangsiapa membatalkan (mengurungkan) hajatnya (keperluannya) kerana tathayyur, maka sungguh dia telah berbuat syirik. Para sahabat bertanya kepada Rasulullah: Apakah kaffarah (denda) daripada perbuatan tersebut? Jawab baginda: "Agar engkau mengucapkan "Ya Allah, tidak ada sesuatu kebaikan kecuali kebaikanMu dan tidak ada tathayyur kecuali tathayyur yg datang dariMu, dan tidak ada Tuhan melainkan Engkau". (HR. Iman Ahmad)

Adapun tekanan-tekanan psikologis atau ketakutan mendapat bahaya dalam diri seseorang kerana pengaruh sesuatu itu, tidak akan terjadi manakala disaat melakukan hajatnya itu dia bertawakkal kepada Allah serta tidak membatalkan maksud tujuannya kerana pengaruh tathayyur tersebut:

Rasulullah saw bersabda:
"Tathayyur itu syirik, tathayyur itu syirik,apa kesalahan kita, kecuali...tetapi Allah akan menghilangkannya (tathayyur) itu dengan bertawakkal kepada Allah." (HR. Abu Daud dan Tarmidzi dr Ibnu Mas'ud).

Makna kalimat "Apa kesalahan kita, kecuali..." ialah apa dosa di antara kita, kerana setiap orang di antara kita ini ada perasaan-perasaan seperti itu sebagai tanda kelemahan manusia. Tapi ciri khas seorang mukmin ialah berkeyakinan bahawa sesungguhnya Allah akan menghilangkan semua perasaan tersebut dari dalam hatinya kerana pengaruh tawakkal kepada Allah.

Lawan dari tathayyur ialah pengharapan yang baik atau rasa optimis. Iaitu perkiraan seseorang akan terjadi kebaikan kerana pengaruh sesuatu ucapan yang didengar atau sesuatu yang dilihat. Rasulullah mencintai orang yang berjiwa optimis.

"Dan aku tertarik menyukai) pengharapan baik (optimis) iaitu ucapan yang baik". (HR. Muslim)

Contoh berpengharapan yang baik ialah apabila seseorang yang sedang menderita sesuatu penyakit, lalu mendengar ucapan orang lain yang mengatakan: "Hai orang yang sihat". Dengan ucapan itu timbullah rasa optimis untuk sembuh dan sihat kembali dalam diri si penderita. Itulah perbuatan yang baik untuk dilakukan, kerana mengajak kepada berpengharapan besar dan berperasangka baik kepada Allah berbeza dengan tathayyur yang mengandung sangkaan buruk terhadap Allah dan memperkirakan akan terjadi satu bencana atau bahaya tanpa ada sebab-sebab yang dapat menimbulkan bahaya tersebut.

Dari buku: Bagaimana terjadi syirik dan mencapai tauhidullah oleh Dr Yusuf Qardhawi

No comments :

Post a Comment

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.