Thursday, July 07, 2011

Pemimpin yang soleh


۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Semalam suami pulang kerja mengomel ada 'road block' sejak dari pagi hari hinggalah malam tadi masih ada sekatan jalan. Pagi ini suami yang berkursus tiga hari di Shah Alam menelefon kawannya yang masih belum tiba untuk ke tempat kursus bersama-sama. Kawannya itu rupanya terperangkap dalam trafik akibat 'road block' lagi. Kesian rakyat, kononnya sekatan jalan dibuat untuk 'psycho' rakyat untuk tidak ke perhimpunan hari sabtu ni. Entah lah nak cakap apa, tidak faham agaknya perhimpunan BERSIH sudah diluluskan untuk dibuat di stadium. Semalam sahabat-sahabat saya yang bekerja sebagai guru merungut tidak puas hati kerana mereka diwajibkan berada di sekolah pada hari sabtu ini. MasyaAllah, orang lain pun ada keluarga. Kenapa lah nak menyusahkan rakyat macam ni. Umpama pepatah "bodoh tak boleh diajar, cerdik tak boleh diikut". Apabila menggunakan akal dalam membuat tindakan tanpa dipandu dengan hati dan iman, orang bawahan lah yang menerima susah. Buat apa nak takut dengan BERSIH kalau pilihanraya selama ni betul-betul bersih?


TUNTUTAN BERSIH 2.0 :
1. BERSIH kan Senarai Undi (Daftar Pemilih)
2. Reformasikan Undi Pos
3. Gunakan Dakwat Kekal
4. Akses Media Yang Bebas & Adil
5. Tempoh Berkempen Minima 21 Hari
6. Kukuhkan Institusi Awam
7. Hentikan Rasuah
8. Hentikan Politik KotoR

(source:FB rakan)

Ok habis pasal BERSIH. Semalam saya menghadiri makan malam di Nilai Impian dan sempat berkenalan dengan kawan yang bekerja di Agensi Nuklear Malaysia. Dia bekerja di Jabatan Radiasi dan akan menyambung PhD di University of Manchester hujung tahun ni. Alang-alang tu, saya mengambil kesempatan untuk bertanya pasal kilang Lynas di Gebeng yang kononnya kata kerajaan 'selamat'. Kata kenalan baru saya ni "Mana ada selamat!" Ya ampun. Hurmmm dalam berita, bukan main lagi kata perojek ni selamat. Mungkin kesan radiasi bahan buangan ni bukan serta merta, tapi kesannya dilihat pada generasi cicit-micit 7-8 tahun akan datang. Semoga kerajaan boleh fikirkan semula sebelum meneruskan projek ini. Dengan rasuah di sana sini di bumi Malaysia ini, selamatkah projek-projek yang perlu kepada kepakaran yang tinggi? Karam di laut, asam di darat, jawab lah sendiri heh!

Saya ingin berkongsi sebuah kisah tentang pemerintahan Khalifah Umar bin Abdul Aziz. Beliau hanya memerintah untuk tempoh yang pendek iaitu 2 tahun 5 bulan sahaja dan ada sumber yang lain mengatakan tidak melebihi dua tahun setengah sahaja. Beliau digelar dengan gelaran Khulafa' Ar-Rasyidin yang kelima kerana pemerintahan beliau sebagaimana pemerintahan Khulafa' AR-Rasyidin.

Malik bin Dinar berkata:
“Ketika Umar bin Abdul Aziz diangkat menjadi khalifah, para penggembala kambing di puncak gunung berkata: ‘Siapakah khalifah yang saleh yang sedang memerintah manusia sekarang ini ?’
Lalu orang-orang yang berasal dari kota bertanya kepada mereka: ‘Mengapa kalian mengetahui semua itu?’
Para penggembala menjawab: ‘Sesungguhnya pemerintahan apabila dipegang oleh seorang khalifah yang saleh, serigala dan singa tidak akan mengganggu kambing-kambing kami !’ “

Hasan al-Qashar berkata:
“Aku bekerja sebagai pemerah susu kambing pada pemerintahan Umar bin Abdul Aziz. Pada suatu ketika, aku melewati seorang penggembala, sedangkan di tengah-tengah gerombolan kambingnya ada tiga puluh serigala. Padahal sebelumnya aku mengira gerombolan anjing karena aku belum pernah melihat serigala.
Aku bertanya: ‘Wahai penggembala, untuk apa anjing sebanyak ini ?’
Dia menjawab: ‘Wahai anak muda, ini bukan kawanan anjing, melainkan serigala’.
Aku berkata: ‘Subhanallah, apakah serigala tidak membahayakan kambing-kambingmu ?’
Dia menjawab: ‘Wahai anak muda, apabila kepada sudah sehat maka badang tidak akan rusak’.
Pada masa itu adalah masa pemerintahan Khalifah Umar bin Abdul Aziz “.

Musa bin Ayyan berkata:
“Pada masa pemerintahan Khalifah Umar bin Abdul Aziz , kami menggembalakan kambing bersama serigala pada suatu tempat, demi Allah. Pada suatu malam, serigala menyerang memangsa seekor kambing kami.
Aku berkata: ‘Dengan adanya peristiwa ini kami memperkirakan bahwa laki-laki saleh tersebut telah wafat.’
Hamad berkata: ‘Orang ini dan lainnya juga mengatakan kepadaku bahwa mereka hanya mengira, tetapi besoknya ternyata benar bahwa dia (Khalifah Umar bin Abdul Aziz ) telah wafat malam itu.’


Kisah ini menunjukkan bahawa kesolehan seorang pemimpin membawa keberkatan bukan sahaja kepada rakyat, malah kepada seluruh alam termasuk binatang. Apabila kepimpinan tidak adil, maka banyaklah berlaku kepincangan, penindasan, penentangan, rasuah, jenayah, dan lain2 lagi. Semoga kita dapat mengambil pengajaran daripada kisah ini. Pemimpin di sini bukan merujuk kepada pemimpin negara sahaja kerana setiap kita adalah pemimpin. Pemimpin kepada diri kita sendiri, pemimpin kepada anak-anak dan isteri, pengetua, ketua jabatan, ketua kampung, dll lagi. Sekian.


Jika kita memakai kasut, lihatlah kepada orang yang memakai selipar,
Jika kita memakai selipar, lihatlah kepada orang yang berkaki ayam,
Jika kita berkaki ayam, lihatlah kepada orang yang tidak mempunyai kaki...

2 comments :

  1. Selalu mengingatkan diri bahawa kekurangan diri hanya Allah swt yg boleh tampung. Berserahlah sepenuhnya kpd Allah. sudah lama hati ini berdoa agar kepimpinan soleh menjelma di Malaysia ini..sedih dgn senario negara kini :(

    ReplyDelete
  2. Betul Lynn, apabila kita bertawakkal sepenuhnya kepada Allah, tanpa sekelumit pun rasa ragu, Allah akan datangkan nusrah yakni pertolongan kepada hamba yang di cintai Nya. Semoga kita tergolong dalam golongan yang dicintai oleh Allah swt. Kita berdoa juga agar kepimpinan yang soleh akan tertegak di bumi Malaysia nanti insyaAllah :)

    ReplyDelete

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.