Monday, December 31, 2012

Azam 2013

۞ ﺒﺴﻢ ﺍﷲ ﺍﻠﺮﺤﻤٰﻦ ﺍﻠﺮﺤﯿﻢ ۞

Semalam pagi-pagi lagi ke Hospital Annur pegi buat mgtt (sugar test). Nak pengsan mak nak habiskan satu botol air gula awal-awal pagi masa perut kosong. Sampai ke malam perut rasa tak best. Masa dalam perjalanan ke hospital, dengar motivasi dalam ikim dari saudara Zul Ramli M.Razali, penulis buku U-Turn ke jalan lurus.


Pengisian ilmu adalah mengenai azam tahun baru. Ni saya edit sesuka hati saya ya. Saya tulis apa yang saya ingat tujuan untuk perkongsian. Kata beliau, kita perlu mempunyai azam kerana manusia sememangnya akan berubah. Sel badan kita sebanyak trillion sel juga berubah dari masa ke semasa. Pokok-pokok juga berubah..daun-daun jatuh bergguguran diganti dengan daun yang baru. Cuma kita yang tak perasan akan perubahan yang berlaku di sekeliling kita. Azam tak semestinya kita perlu tunggu masuk tahun baru. Berubahlah dari sekarang unntuk jadi insan yang lebih baik. Kita tidak tahu apakah pada tahun 2013, tahun yang menemukan kita kepada kejayaan yang gemilang atau tahun di mana kita bertemu ajal??

Contoh azam yang kita boleh buat: 1)Pada tahun 2013, kita nak lebih banyak bersedekah
2)Nak turunkan berat badan berapa kilo
3)Nak tunaikan solat secara berjemaah di surau
(Ni contoh aje, kalau boleh sepesifik kan azam kita)

Kenapa ada insan yang ingin berubah tetapi dia merasakan dirinya SUKAR untuk berubah??

Ini adalah kerana ada 'bola besi' di kakinya. Apakah 'bola besi' itu? 'Bola besi' iaitulah dosa-dosa kita yang lalu. Kita nak berubah tapi disebabkan dosa-dosa yang lalu mungkin dosa setengah jam yang lalu, dosa semalam, dosa minggu lepas, dosa bulan lepas, dosa tahun lepas, atau dosa dua tahun yang lepas...yang kita pun dah lupa, kita jadi berat sangat nak berubah. Jadi untuk menghapuskan dosa-dosa itu adalah melalui taubat nasuha. Taubat yang sungguh-sungguh hingga kita menangis menyesali dosa2 silam.

Satu lagi ialah mengenai matlamat kita beribadat (eg: solat & tilawah alQuran). Apakah kerana untuk rasa manisnya, atau syoknya beribadah kerana Allah? Tidak, kerana semakin kita beribadah sepatutnya kita merasakan semakin hina kita di sisi Allah. Kerana merasa hina itu sifatnya seorang hamba. Wallahu'alam.

p/s: Ibu-ibu, apa ya azam kita tahun baru :)?

No comments :

Post a Comment

Komentar anda amat dihargai, terima kasih.